Suomen Vanhempainliiton kannanotto: Ennen ADHD-tutkimuksia arjen rutiinit pitää tarkistaa myös kodin ulkopuolella

20.9.2024

Yle uutisoi 19.9. 2024 jutussaan hyvinvointialueiden uudesta linjauksesta, jossa painotetaan perheen arkirutiinien tarkistamista ennen lähetteen kirjoittamista ADHD-tutkimuksiin. Linjauksen tavoitteena on, että perhe saa enemmän tukea alkuvaiheessa, jos herää epäily, että lapsen oireilun taustalla voisi olla ADHD.

Vanhempainliiton näkökulmasta linjaus on tervetullut ja tarpeellinen. Linjauksen toteutukselle on kuitenkin taattava riittävät resurssit. Vain näin perheitä voidaan tukea arjen hallinnassa yksilölliset tarpeet huomioiden, myös ilman diagnoosia. Jos hyvinvointialueiden resurssit eivät ole riittävät, Vanhempainliitto pelkää, että tuki jo usein valmiiksi kuormittuneille perheille jää ohjeiden tai vaatimusten tasolle ilman konkreettista apua arjen hallintaan. Lapset ja perheet tarvitsevatkin nykyistä enemmän myös muuta varhaista tukea, esimerkiksi tukiperheitä tai toimintaterapiaa lapselle sekä siivouspalveluja ja lastenhoitoapua perheelle.

Ammattilaisilla hyvinvointipalveluissa sekä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa tulee olla riittävästi osaamista ja aikaa kohdata erityislapsia ja erilaisia perheitä – diagnooseilla tai ilman. On myös tärkeää, että lapsi pääsee tutkimuksiin, jos tuki arkeen ei riitä ja oireita on ilmennyt varhaislapsuudesta asti. Neuropsykiatrisen valmentajan tai toimintaterapeutin tuki arjen muokkaamiseksi lasta tukevammaksi voi olla hyvä apu, jota kannattaisikin kokeilla ennen lääkitystä.

Artikkelissa ei tuoda esille sitä, että yhtä lailla lapsen arkeen haastetta tuova ympäristö voi olla koulu tai varhaiskasvatus. Perheen arkirutiinien tarkistamisen lisäksi lapsen arkiympäristön ja rutiinien tutkailu onkin ulotettava myös oppimisympäristöihin siten, että ne ovat vähemmän kuormittavia ja tarjoavat lapselle hänen tarvitsemansa tuen. Lisäksi on tärkeää vahvistaa vuoropuhelua ja luottamuksellisia suhteita kodin ja koulun tai varhaiskasvatuksen välillä. Toimiva kasvatusyhteistyö on avainasemassa lasta tuettaessa.