Vanhempainliiton puheenjohtajan ja johtokunnan jäsenten haku 2.-30.9.2024

Suomen Vanhempainliiton tavoitteena on vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä, tukea lasten kasvua, oppimista sekä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä niin päiväkodeissa, kouluissa kuin toisen asteen oppilaitoksissa.

Haemme liittoon puheenjohtajaa ja luottamushenkilöitä. Liiton johtokunta päättää liiton strategisista linjauksista. Johtokunta seuraa liiton talous- ja toimintasuunnitelman toteutumista ja ottaa kantaa ajankohtaisiin vaikuttamisen kysymyksiin.

Johtokuntaan haetaan puheenjohtajaa ja jäseniä erovuoroisten tilalle

Johtokunnassa ovat erovuorossa liiton puheenjohtaja sekä puolet johtokunnan jäsenistä.

Ehdokkailta odotetaan yhteistyötaitoja, kehittävää otetta sekä sitoutumista tehtävään. Johtokuntatyöskentelyssä arvostamme, että sen eri jäsenillä on kokemusta tai osaamista esimerkiksi johtamisesta, viestinnästä, taloudesta, verkostoitumisesta tai yhdistysten luottamustehtävistä. Toivomme hakijoiksi eri taustalla tulevia henkilöitä ympäri Suomea, jotta Vanhempainliiton toiminnan kehittämiseen saadaan erilaisia näkemyksiä.

Puheenjohtajalta edellytämme näkemystä kodin ja koulun yhteistyön yhteiskunnallisesta merkityksestä, vaikuttamisosaamista, hyviä ihmissuhde- ja johtamistaitoja sekä laajaa ymmärrystä johtokunnan tehtävistä ja vastuista.

Johtokunnan jäsenten kausi on kaksivuotinen. Jäsenten odotetaan osallistuvan vuosittain noin 6–8 kokoukseen sekä valmistautumaan hyvin kokousmateriaaleihin. Kokouksista osa järjestetään etänä ja osa, noin 2–3 kokousta, lähitapaamisina Helsingissä. Kokoukset ovat iltaisin tai viikonloppuina, matkakulut kokouksiin korvataan. Johtokunnan jäsenillä on myös mahdollisuus osallistua eri työryhmien työskentelyyn.

Kaikki Vanhempainliiton jäsenyhdistykset voivat asettaa ehdotuksia johtokunnan puheenjohtajaksi ja jäseniksi. Ehdokkaat tulee ilmoittaa vaalitoimikunnalle 30.9.2024 klo 16 mennessä. Valinnat tehdään Helsingissä pidettävässä liittokokouksessa 24.11.2024. Liittokokoukseen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä.

Ohjeet jäsenyhdistykselle ehdotuksen tekemiseen:

Etsikää vanhemmista sopiva ehdokas, jota haluatte esittää johtokunnan puheenjohtajaksi tai jäseneksi ja tehkää yhdistyksessänne päätös henkilön esittämisestä.

Varmistakaa ehdokkaalta suostumus ehdokkuuteen.

Täyttäkää ehdokaslomake (alla linkki) ja lähettäkää se 30.9.2024 mennessä.

Laittakaa ylös liittokokouspäivä 24.11.2024 ja valitkaa jäsenyhdistyksestänne edustaja päättämään valinnoista. Myös ehdokas itse voi toimia yhdistyksen edustajana liittokokouksessa. Jos eri henkilö on yhdistyksenne liittokokousedustajana kuin ehdokas itse, kannustakaa ehdokasta tulemaan esittäytymään liittokokoukseen – näin ehdokas tulee tutuksi kokousedustajille ja mahdollisuus tulla valituksi paranee.

Ohjeet ehdokkaalle:

Kerro omalle jäsenyhdistykselle kiinnostuksestasi Vanhempainliiton luottamustehtävään. Tutustu hakulomakkeessa kysyttyihin tietoihin ja anna jäsenyhdistyksellenne tarvittavat tiedot.

Kun jäsenyhdistys on päättänyt ehdottaa sinua, laita liittokokouspäivämäärä kalenteriin ja osallistu kokoukseen. Valmistaudu etukäteen esittäytymään liittokokouksessa.

Vaalitoimikunta lähestyy sinua hakuajan jälkeen ja ohjeistaa tarkemmin prosessin etenemisestä. Vaalitoimikunta pyytää sinulta lisäksi tarkentavia tietoja mm. ehdokasesittelyä varten.

Ehdokaslomake

Lisätietoja: