Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Johdolle Osallisuus Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta Yhteistyö koulussa Yhteistyö päiväkodissa
26.6.2019

Perusopetus vanhempien kukkarolla

Vanhemmat perusopetusta maksamassa? Kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyön pelisäännöissä on syytä kirkastaa, mikä on koululle kuuluva velvoite, ja missä asioissa vanhemmat voivat tukea kouluarkea.

ryhmä ihmisiä luovassa toimistossa
Johdolle Vanhempaintoimijoille
29.3.2019

Toimintamalli kuntakohtaisen vanhempaintoiminnan ja kunnan yhteistyöhön

Toimintamallin avulla kunnan alueella paikalliset vanhempainyhdistykset voivat perustaa kuntakohtaisen vanhempainyhdistyksen ja luoda yhdessä kunnan kanssa rakenne yhteistyölle.

Johdolle Opettajille Osallisuus Vanhempaintoimijoille Yhdenvertaisuus
12.2.2019

Yhdenvertaisuutta

Esite tarjoaa ideoita, kuinka yhdenvertaisuutta voidaan edistää esimerkiksi päiväkodissa, koulussa ja vanhempaintoiminnassa. Suomen Vanhempainliitto 2019.

Lue

Johdolle Opettajille
21.1.2019

Vanhemmat mukaan koulun ja päiväkodin arkeen! Miksi ja miten?

Educa 2019 Vanhempiin tutustuminen ja vuorovaikutus kotien kanssa lisää lasten ja perheiden tuntemusta, helpottaa ammattilaisten työn suunnittelua ja toteuttamista, sekä tarjoaa alustan vanhempien väliselle vertaistuelle. Vanhempien osallisuus koulussa ja päiväkodissa kannattaa nähdä voimavarana ja ottaa vanhempia mukaan yhteisön toimintaan heitä itseään kiinnostavalla tavalla. Johdon on tärkeä painottaa yhteistyön merkitystä ja viestiä omalla toiminnallaan, että vanhemmat […]

Vanhempien barometri
Hyvinvointi Johdolle Opettajille Osallisuus Perusopetus Tutkimukset Vanhempaintoimijoille Yhteistyö koulussa
5.11.2018

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä. Kyselyyn vastasi lähes 10 000 vanhempaa.

Johdolle Opettajille
3.9.2018

Vanhempainliitto kouluttaa

Erityisesti opettajakoulutuslaitoksille suunnattuja, räätälöityjä koulutuskokonaisuuksia. Asiantuntemustamme voi kysyä myös kunnan, päiväkodin ja koulun tarpeisiin.

Lue

poika puhaltaa voikukukkaan
Hyvinvointi Johdolle Opettajille Sisäilma Vaikuttamistyö Vanhempaintoimijoille
30.8.2018

Sisäilma – ratkaisuja

Lapsen koulupäivä on tänään. Sisäilmaongelmat haittaavat monin tavoin lapsen oppimista ja kasvua, perheen arkea, henkilökunnan työtä ja koulutuksen järjestäjän keskittymistä perustehtävään. Ongelma on maanlaajuinen ja yhteinen, ja se on myös ratkaistava yhdessä. Toisinaan vanhemmat turvautuvat jopa koululakkoon edistääkseen lasten turvallista ja terveellistä kouluarkea.