Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Luokan vanhempaintiimi esitteen kansikuva

Opettajille Vanhempaintoimijoille

Vanhempaintiimi – luokan/ ryhmän vertaistoimintaan

Vanhempainliitto on laatinut mallin luokka/ ryhmäkohtaisen vanhempaintoiminnan aloittamiseen osana Varsi-projektia 2011-2012. Mallista tehdyn julkaisun tarkoitus on antaa näkökulmia ja ideoita luokassa tehtävään kodin ja koulun yhteistyöhön sekä vanhempaintoimintaan.

Vanhempien barometri

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Osallisuus Perusopetus Tutkimukset Vanhempaintoimijoille Yhteistyö koulussa

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä. Kyselyyn vastasi lähes 10 000 vanhempaa.

Monikulttuurisuus Opettajille Tilattavat tuotteet

Eväitä monikulttuurisen koulun arkeen

Huoneentaulu opettajalle- Oma asenteeni, oppilaan kohtaaminen, vanhempien kohtaaminen.

kesy taulukko

Opettajille Yhdenvertaisuus

KETTU-peli (kesy-keskustelu symbolein)

KETTU-peli (KESY) on koululaista koskeviin kehitys-, HOJKS- ja moniammatillisiin keskusteluihin tarkoitettu kommunikaatioväline. Katso videolta, kuinkaKETTU-peli toimii.

wilho

Monikulttuurisuus Opettajille Yhteistyö koulussa Yhteistyö päiväkodissa

Wilho – keskustelevaan vanhempainiltaan

Vuorovaikutteisiin vanhempaintapaamisiin suunniteltu työkalu sisältää keskusteluun kannustavia teemoja, jotka on käännetty kuudelle eri kielelle: ruotsi, englanti, venäjä, viro, arabia ja somali.

Koulu alkaa - tervetuloa! -kansikuva

Opettajille Perusopetus Vanhempaintoimijoille

Koulu alkaa – tervetuloa!

Koulun aloittaminen on suuri ja jännittävä asia, ei ainoastaan lapsellesi, vaan myös sinulle vanhempana. Muistelet ehkä omaa kouluaikaasi ja mietit, miten lapsesi viihtyy ja selviytyy koulussa. Sinun ei tarvitse olla huolissasi. Luokkaan mahtuu monenlaisia lapsia, ja kaikki löytävät siellä paikkansa. Sinulla on parhaat lähtökohdat koululaisen vanhempana, kun suhtaudut lapsen koulunkäyntiin ja kouluun myönteisesti ja luottavaisesti.

Tervetuloa Yläkouluun - opas seiskaluokkalaisten vanhemmille kansikuva

Opettajille Perusopetus Tilattavat tuotteet Vanhempaintoimijoille

Tervetuloa yläkouluun!

Alakoulun ja yläkoulun nivelvaiheessa lapsi kohtaa monta uutta asiaa. Siksi on edelleen tärkeää, että vanhempi on läsnä, kannustaa ja on kiinnostunut siitä mitä lapselle kuuluu, kotona ja koulussa.

Luokan vanhempaintiimi esitteen kansikuva

Opettajille Tilattavat tuotteet Vanhempaintoimijoille

Luokan vanhempaintiimi

näkökulmia ja
ideoita luokassa tehtävään kodin ja koulun yhteistyöhön
sekä vanhempaintoimintaan.

poika puhaltaa voikukukkaan

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Vanhempaintoimijoille

Sisäilma – ratkaisuja

Lapsen koulupäivä on tänään. Sisäilmaongelmat haittaavat monin tavoin lapsen oppimista ja kasvua, perheen arkea, henkilökunnan työtä ja koulutuksen järjestäjän keskittymistä perustehtävään. Ongelma on maanlaajuinen ja yhteinen, ja se on myös ratkaistava yhdessä.

kesy taulukko

Opettajille Yhdenvertaisuus

KESY – keskustelu symbolein

KESY on pelimuotoon muokattu kommunikaatioväline, jonka symbolit auttavat lapsen kanssa käytävän keskustelun etenemistä riippumatta siitä, miten lapsi kykenee sanallistamaan asioita. Materiaali on tuotettu koulun arjessa arvioinnin ja oppilashuollon tarpeisiin.