Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Johdolle Opettajille Osallisuus Vanhempaintoimijoille Yhdenvertaisuus

Yhdenvertaisuutta

Esite tarjoaa ideoita, kuinka yhdenvertaisuutta voidaan edistää esimerkiksi päiväkodissa, koulussa ja vanhempaintoiminnassa. Suomen Vanhempainliitto 2019.

Lue

Melody Karvonen

Monikulttuurisuus Osallisuus Yhdenvertaisuus

Rinnakkaiselosta yhteiseloon

Monikulttuurisuuden asiantuntija Melody Karvonen avaa videosarjassa ajatuksiaan kulttuurisensitiivisyydestä, psyykkisestä kotoutumisesta ja siitä millainen on, tai voisi olla monikulttuurinen Suomi.

Monikulttuurisuus Osallisuus Vanhempainliitto Yhdenvertaisuus

Mentoritoiminnalla tukea ja tietoa maahanmuuttajavanhemmille

Suomen Vanhempainliiton Kotimentori-hanke 2016-2018.
Mentoritoiminnalla halutaan antaa maahanmuuttajataustaiselle vanhemmalle tietoa varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta. On tärkeää, että vanhemmat tiedostavat oman merkittävän roolinsa lapsen kehityksen ja oppimisen tukijana.

Osallisuus Yhdenvertaisuus

Lasten osallisuuden edistäminen lähtee aikuisten asenteista

Hyviä käytänteitä ja toimintamalleja, jotka vahvistavat erityislasten ja perheiden osallisuutta ja yhdenvertaisuutta koulussa. Artikkelin kirjoittajat ovat toimineet asiantuntijoina Suomen Vanhempainliiton erityislasten ja heidän huoltajiensa osallisuutta edistävässä EPeLI-hankkeessa (2016-2018). Hankkeen kohderyhmänä ovat 6-14 -vuotiaat erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän vanhempansa. Hankkeessa huomioidaan myös erityisperheiden isät sekä ne vanhemmat, joilla itsellään on tuen tarvetta.

Vanhempien barometri

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Osallisuus Perusopetus Tutkimukset Vanhempaintoimijoille Yhteistyö koulussa

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä. Kyselyyn vastasi lähes 10 000 vanhempaa.

wilho

Monikulttuurisuus Opettajille Osallisuus Vanhempainilta Yhteistyö koulussa Yhteistyö päiväkodissa

Wilho – keskustelevaan vanhempainiltaan

Vuorovaikutteisiin vanhempaintapaamisiin suunniteltu työkalu sisältää keskusteluun kannustavia teemoja, jotka on käännetty kuudelle eri kielelle: ruotsi, englanti, venäjä, viro, arabia ja somali.

Lue