Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Luokan vanhempaintiimi esitteen kansikuva

Opettajille Vanhempaintoimijoille

Vanhempaintiimi – luokan/ ryhmän vertaistoimintaan

Vanhempainliitto on laatinut mallin luokka/ ryhmäkohtaisen vanhempaintoiminnan aloittamiseen osana Varsi-projektia 2011-2012. Mallista tehdyn julkaisun tarkoitus on antaa näkökulmia ja ideoita luokassa tehtävään kodin ja koulun yhteistyöhön sekä vanhempaintoimintaan.

Vanhempien barometri

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Osallisuus Perusopetus Tutkimukset Vanhempaintoimijoille Yhteistyö koulussa

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä. Kyselyyn vastasi lähes 10 000 vanhempaa.

Monikulttuurisuus Vanhempaintoimijoille

Yhdessä

Esite avaa vanhempainyhdistystoimintaa kuudella eri kielellä: suomi, ruotsi, englanti, eesti, arabia, kurdi ja somali. Together – Teeme koos!

Perheystävällisyys Vanhempaintoimijoille Yhteistyö päiväkodissa

Varhaiskasvatus uudistumassa

Tiivistelmä varhaiskasvatuksesta sekä 1.8.2017 käyttöön otettuihin varhaiskasvatussuunnitelmiin liittyvistä muutoksista. Aineiston on tuottanut Suomen Vanhempainliitto yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.

Monikulttuurisuus Tilattavat tuotteet Vanhempaintoimijoille

Avaimia monikulttuuriseen vanhempaintoimintaan

Huoneentaulu vanhempainyhdistykselle. Ideoita monikulttuuriseen toimintaan.

ryhmä pitelee palapelin paloja

Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta

Vanhempainyhdistyksen jäsenyys ja jäsenhankinta

Henkilökohtainen kontakti on usein tehokkain tapa kutsua vanhemmat mukaan yhdistyksen toimintaan. Uusien toimijoiden houkutteleminen mukaan kannattaa muistaa yhdistyksen kaikessa toiminnassa.

Yritysyhteistyö

Varainhankintakumppanit 2018-2019

Varainhankintakumppanit on Suomen Vanhempainliiton vuosittain syyslukuvuoden alkaessa toteuttama viestintäkampanja, jossa liitto tarjoaa näkyvyyttä varainhankintakumppaneilleen ja ideoita varainhankintaan jäsenyhdistyksilleen. Kysy tulevan lukuvuoden kampanjastamme tiedotus (at) vanhempainliitto.fi.

auringonkukka

Kunniakirja

Vanhempainliiton jäsenyhdistykset voivat hakea valtakunnallista huomionosoitusta kiitoksena aktiivisesta vanhempaintoiminnasta, sekä kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyön kehittämisestä.

vanhempainyhdistyksen perustamisoppaan kansikuva

Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta

Perustetaan vanhempainyhdistys!

Vanhempainyhdistyksen perustamisoppaassa avataan käytännönläheisesti ja malliesimerkein vanhempainyhdistyksen perustamiseen liittyvät toimenpiteet.

ryhmä ihmisiä luovassa toimistossa

Vaikuttamistyö Vanhempaintoimijoille

Vanhempainyhdistys – paikallinen vaikuttaja

Perustelemalla voimistetaan vaikuttamistyötä Vaikuttaminen on viestintää, jonka tarkoituksena on korjata, vahvistaa tai muuttaa toisten asenteita. (Miller 1980) Yhdistyksen säännöissä määritellään toiminnan tarkoitus ja asiat, joita yhdistys haluaa edistää. Lainsäädäntömme tarjoaa kansalaisille ja yhteisöille laajat osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. Päätöksenteko kunnissa ja valtion tasolla perustuu avoimeen demokratiaan, jossa kansalaisilla on laissa säädetty mahdollisuus tulla kuulluksi ja vaikuttaa […]