Artikkelit

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Hyvinvointi Johdolle Kiusaaminen Opettajille Vanhempaintoimijoille Yhdenvertaisuus Yhteistyö koulussa Yhteistyö päiväkodissa
23.9.2020

Kiusaaminen, väkivalta ja aikuisten vastuu

Hyvä kouluyhteisö ei rakennu itsestään, sen eteen tarvitaan tekoja. Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet on kirjattu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Kouluilla täytyy olla, osana koulukohtaista oppilashuoltosuunnitelmaa, suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Epäasiallista käytöstä, kiusaamista ja väkivaltaa ehkäisevän toimintakulttuurin rakentaminen on jokaisen koulun aikuisen vastuulla.

Hyvinvointi Osallisuus Vanhempaintoimijoille Yhdenvertaisuus Yhdistystoiminta Yhteistyö koulussa Yhteistyö päiväkodissa
8.10.2019

Tule mukaan vanhempaintoimintaan!

Vanhempaintoimintaan voit tulla mukaan juuri sellaisena kuin olet, kaikille on tilaa. Vanhempaintoiminnassa pääset mukaan innostavaan, monipuoliseen vapaaehtoistoimintaan, opit uusia asioita ja saat vertaistukea vanhemmuuteen.

Monikulttuurisuus Osallisuus Vanhempainliitto Yhdenvertaisuus
17.12.2018

Mentoritoiminnalla tukea ja tietoa maahanmuuttajavanhemmille

Suomen Vanhempainliiton Kotimentori-hanke 2016-2018.
Mentoritoiminnalla halutaan antaa maahanmuuttajataustaiselle vanhemmalle tietoa varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta. On tärkeää, että vanhemmat tiedostavat oman merkittävän roolinsa lapsen kehityksen ja oppimisen tukijana.

Osallisuus Yhdenvertaisuus
29.11.2018

Lasten osallisuuden edistäminen lähtee aikuisten asenteista

Löydät EPeLI-hankkeessa kehitettyjä hyviä käytänteitä ja toimintamalleja tästä artikkelista. Ne vahvistavat erityislasten ja perheiden osallisuutta ja yhdenvertaisuutta koulussa. Artikkelin kirjoittajat ovat toimineet asiantuntijoina Suomen Vanhempainliiton erityislasten ja heidän huoltajiensa osallisuutta edistävässä EPeLI-hankkeessa (2016-2018).