Perheystävällinen kulttuuri

Yhteinen arki sujuu, kun työ joustaa

Perheystävälliset käytännöt ja asenne työpaikalla tarjoavat työntekijöille joustoa työn ja perhearjen yhteensovittamisessa. Jouston myötä työntekijän huoli perheen hyvinvoinnista vähenee, ja keskittyminen työhön paranee.

Perheystävällisestä työkulttuurista hyötyvät organisaatiossa kaikki, ennen kaikkea lapsi, jolle vanhemman läsnäolo vuorokauden ajasta ja paikasta riippumatta on turvallisen kasvun kannalta tärkeää. Joustavat työajat, etätyömahdollisuus tai muut työaikaratkaisut mahdollistavat vanhemman läsnäolon esimerkiksi silloin, kun lapsi sairastaa, tai aloittaa uuden arjen päiväkodissa ja koulussa. Joustoa voidaan tarvita myös muissa perhetilanteissa, esimerkiksi kun työntekijä toimii omaishoitajana jo aikuiselle perheenjäsenelle.

Vanhempainliitto, perheystävällinen työpaikka

Vanhempainliitossa on jo pitkään kehitetty perheystävällistä työkulttuuria ja liiton paikallinen sopimus sisältää lukuisia perheystävällisiä kirjauksia. Tunnustukseksi kehittämistyöstään liitto sai vuonna 2017 Perheystävällinen työpaikka -sertifikaatin ensimmäisten saajien joukossa.