Vanhempainyhdistyksen viestintä

poika pohdiskelee

Ilman viestintää ei ole toimintaa

Aktiivinen ja huolella suunniteltu viestintä sujuvoittaa yhdistyksen toimintaa, tekee työn näkyväksi ja vahvistaa vanhempien, koulun ja kunnan välistä yhteistyötä. Uusien oppilaiden vanhemmille tieto yhdistyksen toiminnasta voi olla vierasta. Vakiintuneistakin käytännöistä on hyvä muistuttaa säännöllisesti.

Yhdistyksen on hyvä laatia viestintäsuunnitelma, tai kirjata tiedottamista vaativat toimenpiteet yhdistyksen toimintasuunnitelmaan. Suunnittelua on hyvä tehdä yhdessä toiminnan suunnittelun yhteydessä. Yhdistyksen kannattaa myös nimetä keskuudestaan henkilö tai tiimi huolehtimaan tiedotuksesta.

Viesti verkossa

Vanhempainyhdistys voi saada palstatilaa koulun verkkosivuilta, yhdistys voi perustaa oman blogin, verkkosivut tai viestiä facebookissa.

Verkkosivut on erinomainen keino viestiä jäsenten lisäksi myös muille yhdistystoimijoille ja ulkopuolisille. Vanhempainliitto suosittelee Yhdistysavainta verkkosivujen ja jäsenrekisterin ylläpitoon. Tuotteesta on saatavilla maksullisten versioiden lisäksi kattava ilmaisversio.

Rakenna verkkosivut

Näin rakennat viestintäsuunniltelman

1. Tavoitteet – mikä on viestinnän ja toimintanne tavoite?
  2. Ydinviesti – mitä haluatte sanoa?
  3. Kohderyhmät – ketkä haluatte tavoittaa?
  4. Vastuut – ketkä vastaavat yhdistyksen viestinnästä?
  5. Millä ja miten – mitä kanavia ja keinoja käytätte viestinnässänne?
  6. Miten meni – saavutitteko tavoitteet, mitä olisi voinut tehdä toisin (arviointi)
poika katsoo auringonlaskua
lapset puhaltaa saippuakuplia

Suunnittele, innosta, houkuttele ja ole aktiivinen viestijä