Viisi vinkkiä vanhemmille

Päiväkoti- ja kouluarki lukukauden 2020 alkaessa

Lukuvuoden 2020-2021 alkaessa koulutyö alkaa lähtökohtaisesti lähiopetuksessa ja päiväkotien toiminta on käynnistynyt normaalisti. Koronatilanne kuitenkin elää, ja on mahdollista, että poikkeusjärjestelyihin joissakin yksiköissä tai kunnissa joudutaan viranomaisten määräysten mukaisesti siirtymään.

Vaikka arki alkaa poikkeuksellisissa olosuhteissa, lasten ja nuorten arjessa on tärkeä vaalia toiveikasta, myönteistä ja kannustavaa ilmapiiriä. Kodin ja koulun / päiväkodin tiivis ja luottamuksellinen yhteistyö on nyt myös ensiarvoisen tärkeää.

Viisi vinkkiä vanhemmille

1. Seuraa ja noudata oman päiväkodin, koulun, kunnan ja viranomaisten ohjeita. Suunnittele ennakkoon, kuinka arki perheessänne sujuu mahdollisimman sujuvasti silloin, jos lapsi tai nuori joutuu viranomaisten päätöksellä siirtymään etäopetukseen tai karanteeniin.
  2. Muistuta lasta ja nuorta hygieniasäännöistä ja ottakaa hygieniaosaaminen osaksi perheen jokapäiväistä arkea.
  3. Kuuntele lasta ja nuorta. Ota herkästi yhteyttä henkilökuntaan, mikäli sinua tai lastasi jokin askarruttaa päiväkodin tai koulun arjessa. Hae matalalla kynnyksellä apua, jos jaksaminen perheessäsi on uhattuna.
  4. Jos lapsella tai nuorella on flunssan oireita, älä päästä häntä päiväkotiinkouluun tai harrastuksiin. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon, jos epäilet että perheessäsi on koronaan liittyviä oireita.
  5. Osallistu kodin ja koulun yhteistyöhön mahdollisuuksien mukaan ja tue opettajaa hyvän ryhmähengen rakentamisessa ja yhteisöllisyyden vahvistamisessa.

Vinkkejä laativat yhteistyössä Suomen Vanhempainliitto jaFörbundet Hem och Skola.

Lue myös OKM:n ja THL:n ohjeet varhaiskasvatukseen, kouluille ja oppilaitoksille.