Yhdistysrekisteri uudistuu 18.9.2019 alkaen. Uudistukseen liittyen liittokaistapalvelu poistuu väliaikaisesti käytöstä jo 28.8.

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) yhdistysrekisteri uudistuu täysin 18.9. alkaen. Yhdistysrekisteri on uudistuksen vuoksi kiinni 29.8.-17.9.2019, jolloin ilmoituksia ei voi tehdä. PRH poistaa käytöstä nykyisen ilmoittamispalvelun ja paperilomakkeet 28.8.2019. Jos teet ilmoituksen sähköisesti, sen tulee olla allekirjoitettu, maksettu ja lähetetty ke 28.8. klo 19.00 mennessä. Jos teet ilmoituksen paperilla, sen pitää olla perillä PRH:ssa viimeistään ke 28.8.

Nykyinen Liittokaistapalvelu poistuu toistaiseksi käytöstä 28.8.2019. Liittokaistapalvelut tulevat myöhemmin käyttöön uudistetussa muodossa, mutta eivät vielä vuoden 2019 aikana. 28.8. alkaen liiton ja sen jäsenyhdistysten ennakkotarkastukseen perustuvat sääntömuutokset tulee siis toistaiseksi tehdä paperilla. Koska ennakkotarkastukseen perustuvan sääntömuutoksen tekeminen tulee sähköisesti mahdolliseksi vasta myöhemmin, veloitetaan niistä paperilla tehtyinä vain sähköisen ilmoituksen käsittelymaksu.

Jos yhdistyksellänne ei ole pakottavaa tarvetta tehdä sääntömuutoksia tänä syksynä, suosittelemme asian siirtämistä ensi keväälle tai seuraavaan vuosikokoukseen. Vanhempainliiton ennakkotarkastuttamat mallisäännöt ovat aina voimassa 2 vuotta ja seuraava tarkastuksen paikka on vuoden vaihteessa, joten siinäkin mielessä tämä syksy on viisasta rauhoittaa sääntömuutoksilta. Nimenkirjoittajien muutokset pääsette tekemään sähköisessä palvelussa normaalisti 18.9. alkaen.

Kaikille yhdistyksille Y-tunnus

Yritys- ja yhteisötunnus eli Y-tunnus korvaa yhdistyksille annetun rekisterinumeron. PRH antaa kaikille yhdistyksille Y-tunnuksen automaattisesti. Jos yhdistyksellä on jo ennen uudistusta Y-tunnus, sama tunnus säilyy. Yhdistyksen ei siis tarvitse tehdä mitään Y-tunnukseen liittyen.

Yhdistykselle 18.9.2019 annetun Y-tunnuksen voi katsoa yhdistysrekisterin tulevasta tietopalvelusta tai ytj.fi-verkkosivustolta yrityshausta.

PRH:n yhdistysrekisterin uudistusta koskevat tiedotteet.