Liittokaistapalvelu on väliaikaisesti pois käytöstä

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) uusi yhdistysrekisteri avautui syyskuussa. Yhdistysrekisteriuudistuksen vuoksi Vanhempainliiton käytössä ollut Liittokaistapalvelu on tällä hetkellä poissa käytöstä, joten Vanhempainliiton jäsenyhdistysten ennakkotarkastukseen perustuvat sääntömuutokset tulee tehdä paperilla. Koska ennakkotarkastukseen perustuvan sääntömuutoksen tekeminen tulee sähköisesti mahdolliseksi vasta myöhemmin, veloitetaan niistä paperilla tehtyinä vain sähköisen ilmoituksen käsittelymaksu. Liittokaistapalvelut tulevat käyttöön uudistetussa muodossa vuoden 2020 alkupuolella.

Jos yhdistyksellänne ei ole pakottavaa tarvetta tehdä sääntömuutoksia tänä syksynä, suosittelemme asian siirtämistä ensi keväälle tai seuraavaan vuosikokoukseen. Vanhempainliiton ennakkotarkastuttamat mallisäännöt ovat aina voimassa 2 vuotta ja seuraava tarkastuksen paikka on vuoden vaihteessa, joten siinäkin mielessä tämä syksy on viisasta rauhoittaa sääntömuutoksilta. Nimenkirjoittajien muutokset pääsette tekemään normaalisti sähköisessä asiointipalvelussa.

Kaikille yhdistyksille Y-tunnus

Yhdistysrekisterin uudistuksessa kaikille yhdistyksille on annettu Y-tunnus, jonka voit katsoa yhdistysrekisterin uudesta tietopalvelusta tai YTJ-yrityshausta ytj.fi-verkkosivustolla. Jos yhdistyksellä oli jo ennen uudistusta Y-tunnus, tunnus on edelleen sama.

Lue täältä PRH:n tiedote: Yhdistysrekisteri uudistui 18.9.2019.