Kiedo meidät tarinaan – lukukampanja 2019

Päiväkoti, koulu, kirjasto, harrasteryhmä – kutsukaa
miehet lukemaan lapsille!

Haastamme päiväkodit, koulut, kirjastot ja muut lasten parissa työskentelevät tahot järjestämään lukutuokioita lapsille miestenviikolla 4.-10.11.2019. Luvassa kirjapalkintoja!

Kiedo meidät tarinaan -kampanjan tarkoitus on aktivoida miehiä mukaan päiväkotien, koulujen ja kirjastojen ja harrastusryhmien toimintaan, ja kutsua isät, isoisät ja muut miehet lukemaan ja tarinoimaan lapsille hetkeksi esimerkiksi aamupiirin tai aamunavauksen yhteydessä. Miehiä kannustetaan myös lukemaan omille lapsille, lapsenlapsille tai muulle lapsiryhmälle esimerkiksi kirjastoissa tai harrastusryhmissä.
Vuoden 2019 teemaehdotus on lapsen oikeudet ja turvataidot.

Toimi näin:

Jaa kampanjaviestiä verkostoissasi ja houkuttele lasten isät, isoisät ja muut miehet lukijoiksi. Sopikaa teille parhaiten sopivasta toteutustavasta ja paikasta. Ilmoita ryhmänne, luokkanne tai kirjastonne mukaan kampanjaan 1.11.2019 mennessä, ja osallistutte samalla kirjapalkintojen arvontaan!

Tapahtumamateriaaleista löydät kampanjakutsun, jota voit lähettää eteenpäin sekä vuoden teemaan sopivan kirjavinkkilistan.

Tervetuloa mukaan kertomaan tarinoita!

Tartu tarinaan

Niilo Mäki Instituutin hankkeet Tartu tarinaan ja Lukumummit ja -vaarit ovat tuttuun tapaan mukana Suomen Vanhempainliiton järjestämällä ”Kiedo meidät tarinaan” -kampanjan lukuviikolla 4.–10.11.2019. Lukumummien ja -vaarien lukemien tarinoiden teemana on lapsen oikeudet ja turvataidot. Tartu tarinaan -hanke kiinnittää huomiota erityisesti miesten esimerkkiin lukijoina ja haastaa koripalloilija Lauri Markkasen, jääkiekkoilija Olli Määtän, Joonas Nättisen ja Juuso Vainion sekä Pikku Kakkosen juontaja Tuomo Rannankarin kanssa kaikki miehet lukemaan lapsille isänpäiväviikolla!

Lukumummit ja -vaarit: Tarinoita lasten oikeuksista

Lukulähetykset voit katsoa täällä.

Rakastettuja lukutuokioita joka arkiaamu klo 9.00. Seuraa suorana lähetyksenä ja myöhemmin tallenteena!

Maanantaina 4.11. klo 9 Hannu-vaari lukee Malin Klinbergin kirjan Patrick ja superseniorit.
(Teemana lasten oikeus seikkailuun)

Tiistaina 5.11. klo 9 Seppo-vaari lukee Roald Dahlin kirjan Tynkkätyiset. (Teemana lasten oikeus uskoa ihmeisiin ja mielikuvitusmaailmaan)

Keskiviikkona 6.11. klo 9 Risto-vaari lukee Sinikka ja Tiina Nopolan kirjan Risto Räppäjä saa isän.. (Teemana lasten oikeus turvalliseen ja luotettavaan aikuiseen)

Keskiviikona 6.11. klo 11 Maikki-mummi lukee Tytti Issakaisen ja Maisa Tonterin kirjan Atte ja Anne. Rauha kantaa. Lasten keskus (Teemana lasten oikeus rauhaan ja elää turvassa)

Torstaina 7.11. klo 9 Pipsa-mummi lukee Katri Kirkkopellon kirjaa Nimetön. (Teemana lasten oikeus tulla nähdyksi)

Perjantaina 8.11. klo 9 Marja-Leena -mummi lukee Pamela Tolan ja Manuela Boscon kirjan Pöytä joka tahtoi kodin. (Teemana lasten oikeus yhteiseen aikaan ja yhdessäoloon perheen ja vanhempien kanssa)

Isien oma iltasatuviikko

Seuraa Facebookissa

Lähetykset julkaistaan ensiesityksen jälkeen osoitteessa tartutarinaan.fi

Maanantaina 4.11. klo 10 jääkiekkoilija Olli Määttä lukee kirjan Leo Leijona sanoo ei (kirjoittanut ja kuvittanut Nina Pirhonen, kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava 2019)

Huippu-urheilijat lukevan miehen mallia näyttämässä

Tiistaina 5.11. klo 10 Pikku Kakkosen juontaja Tuomo Rannakari lukee kirjan Muttinen ja äiti (kirjoittanut Anu Krogerus, kuvittanut Erika Kallasmaa, kustantaja WSOY 2019)

Keskiviikkona 6.11. klo 10 jääkiekkoilija Joonas Nättinen lukee kirjan Hirvivaarin ihmeellinen löytö (kirjoittanut Mila Teräs, kuvittanut Terese Bast, kustantaja Karisto Oy Kustannusliike 2019)

Torstaina 7.11. klo 10 jääkiekkoilija Juuso Vainio lukee kirjan Lätkä-Lauri ja tautinen turnaus (kirjoittanut Roope Lipasti, kuvittanut Harri Oksanen, kustantaja WSOY 2019)

Perjantaina 8.11. klo 10 koripalloilija Lauri Markkanen lukee kirjan Mur ja mustikka (kirjoittanut Kaisa Happonen, kuvittanut Anne Vasko, kustantaja Tammi 2018)

Tapahtuman järjestää

Suomen Vanhempainliitto

yhteistyössä: Lukukeskus, Oulun Kaupunginkirjasto, Niilo Mäki Instituutin Lukumummit ja -vaarit sekä Tartu tarinaan -hanke, Oulun mieskaveritoiminta, Lukuinto sekä Suomen Harrastajateatteriliitto.

Kampanjaa tukee Sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

Valtakunnallinen kampanja

Tapahtuma-aika

4.11.2019 klo 7:00 - 10.11.2019 klo 19:00

Lisää kalenteriin Lisää Google kalenteriin