Kuntakohtaisten vanhempaintoimijoiden kesäpäivät 24.-25.8.2019

Esittely

Tapahtuman tarkoituksena on yhdistää kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten toimijoita ja tarjota paikka uusille ajatuksille. Verkostoitumisen lisäksi tapahtuma tarjoaa koulutusta, aikaa yhteiselle vertaiskeskustelulle ja oivalluksille. Kesäpäivät on rento ja iloinen tapahtuma, missä koulutuksen lisäksi viihdytään yhdessä ja nautitaan savusaunan lämmöstä.

Kenelle

Tapahtumaan voi osallistua kaksi henkilöä/ kuntakohtainen yhdistys. Yhdistysten on hyvä sopia osallistujat ennen ilmoittautumista.

Ilmoittautuminen sähköisesti elokuun 7. päivä mennessä.

Ohjelma

Aloitamme Kesäpäivien ohjelman lauantaina Erätauko-dialogikoulutuksella, jonka tarkoituksena on tarjota osallistujille onnistunut kokemus dialogista. Tavoitteena on, että osallistujat ymmärtävät dialogin merkityksen yhteiskunnallisessa keskustelussa ja osana kuntakohtaista vanhempaintoimintaa.

Päivän toinen teema on Kaikille yhteinen koulu. Siinä keskitymme inkluusion, erityislasten ja integraation maailmaan. Tavoitteena on, että osallistujat ymmärtävät mitä ne ovat ja muistavat mitä tukea on tarjolla.
Onko kuntakohtainen vanhempaintoiminta haastavaa? Parhaimmillaan se on tavoitteellista ja yhteisiä asioita kehittävää toimintaa, jossa jokaisella on oma roolinsa. Miten sellaista johdetaan? Sunnuntainaamu aloitetaan jykevästi, kun kokeneet Vanhempaintoiminnan mentorit houkuttelevat toiminnastanne parhaat puolet esiin ja oivalluttaa uusien näkökulmien äärelle. Tavoitteena on, että osallistujat tunnistavat oman yhdistysten kehittämiskohteita.

Sunnuntain aamun koulutuksen jälkeen käydään keskustelua kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten hyvistä käytännöistä. Tarkoituksena on kehittää palvelua tiedon jakamiseen, hyvien käytäntöjen hyödyntämiseen ja verkostoitumiseen, sekä tarjota aikaa vertaistuelle.

Kesäpäivien lopuksi suunnitellaan ja sparrataan Vanhempainliiton tulevaa toimintaa. Vanhempainliitto on ottanut turvallisuusteeman keskiöön vuoden 2020 toiminnassa. Se tulee sisältämään malleja ja ohjeita vanhempainyhdistysten turvallisuustyöhön.

Lisätietoja.

Valtteri Tervala, 044 755 12374 tai valtteri.tervala@vanhempainliitto.fi