Osaamista kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyöhön!

Kompastutko viestintään vanhempien kanssa? Mietitkö, miten voisit kehittää koulun / päiväkodin ja kotien välistä yhteistyötä? Pohditko, miten aktivoisit erityislasten vanhempia tai eri kieli- ja kulttuuritaustaisia vanhempia osallistumaan?

Suomen Vanhempainliitto järjestää syksyllä 2021 Osaamista kodin ja kasvatusyhteisön yhteistyöhön -koulutuskokonaisuuden.

Koulutuskokonaisuuksia on kaksi ja ne järjestetään Tampereella ja Lappeenrannassa. Koulutus on suunnattu perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen opettajille, rehtoreille ja varhaiskasvatuksen johtajille. Tervetuloa mukaan!

”Kiitos erittäin tärkeästä koulutuskokonaisuudesta ja tavasta esittää asiat arjen kielellä, arkeen siirrettävinä, esimerkeistä sekä keskustelujen ja infon yhdistelmästä.”

Koulutus antaa opettajille, rehtoreille ja johtajille valmiuksia ja keinoja toteuttaa opetussuunnitelman perusteiden ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista kodin ja kasvatusyhteisön yhteistyötä sekä vanhempien osallisuutta. Koulutuksen aikana osallistujat keräävät oman keinovalikoiman vanhempien osallisuuden toteuttamiseen ja voimaantuvat viemään vanhempien osallisuutta eteenpäin päiväkoti- tai kouluyhteisöissään.

Ajankohta ja toteutus

Koulutukset järjestetään syksyllä 2021. Tarkemmat päivämäärät ilmoitamme kevään 2021 aikana.
Koulutus sisältää neljä lähipäivää sekä itsenäistä työskentelyä lähipäivien välissä. Itsenäinen työskentely nivotaan jokaisen osallistujan omiin tavoitteisiin ja arkityöhön. Työskentelytavat ovat vuorovaikutteisia ja dialogisia. Tarkoituksena on saada osallistujat pohtimaan kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyöhön liittyviä käytänteitä ja toimintatapoja sekä vanhempien osallisuuden toteutumista. Koulutuksessa jaetaan myös hyviä toimintamalleja.

Lähipäivät alkavat 9.30 aamukahvilla ja päättyvät klo 16.00.

Koulutuspaikat

Lähipäivät Tampereella

Tampere Congress & Culture Centre Puistotorni, Väinö Voionmaa -sali.
Hämeenpuisto 28, Tampere (tila on esteetön).

Lähipäivät Lappeenrannassa

IVH Kampus, Suvorov -sali
Laserkatu 6, Lappeenranta (tila on esteetön).

Muutokset mahdollisia.

Koulutuksen sisältö

Kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyö – kumppanuutta lapsen parhaaksi

”Tämän kokonaisuuden kun saisi työkavereille vietyä.”

Koulutuspäivässä avataan perusopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyötä ja vanhempien osallisuutta sekä annetaan ideoita niiden toteuttamiseen. Päivässä kehitetään yhdessä vuorovaikutteisia ja vanhempia osallistavia vanhempainiltoja ja annetaan välineitä kodin ja koulun / päiväkodin väliseen viestintään.

Koulutuspäivän avainsanat: ops, vasu, kohtaaminen, dialogisuus, osallisuus, yhteistyö, viestintä

Kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyö maahan muuttaneiden perheiden kanssa

Koulutuspäivässä käsitellään yhteistyötä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa. Päivässä käydään läpi maahan muuttaneiden kohtaamia haasteita ja annetaan eväitä kulttuurisensitiiviseen kohtaamiseen. Kokemusasiantuntijan puheenvuoro syventää ja antaa välineitä yhteistyöhön vanhempien kanssa.

Koulutuspäivän avainsanat: monikulttuurisuus, kulttuurisensitiivisyys, vuorovaikutus, osallisuus, identiteetti

Sujuva vuorovaikutus kotien kanssa erityislapsiperheiden näkökulmasta

Koulutuspäivä antaa välineitä erityislasten vanhempien kohtaamiseen ja edistää lasten ja vanhempien osallisuutta ja yhdenvertaisuutta koulussa ja päiväkodissa. Kokemusasiantuntijan puheenvuoro syventää päivän teemaa. Osallistujat saavat perehdytyksen myös KESY-materiaaliin arviointikeskustelujen välineenä.

Koulutuspäivän avainsanat: erityisyys, tuki, osallisuus, yhdenvertaisuus, arki, vertaistoiminta

Vanhempaintoimintaa päiväkodissa / koulussa – vanhemmat hyvinvointia rakentamassa

Koulutuspäivässä käsitellään vanhempaintoimintaa ja vanhempien osallisuutta hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden rakentamisessa. Koulutuspäivässä pohditaan, kuinka vanhempia voidaan innostaa mukaan päiväkodin ja koulun toimintaan ja miten koulutuksen aikana saadut ideat ja toimintamallit viedään osaksi omaa työtä ja työyhteisöjen arkea.

Koulutuspäivän avainsanat: hyvinvointi, vanhempaintoiminta, oppilashuolto, osallisuus, jakaminen

”Todella hyviä luennoitsijoita. Jokaisesta koulutuspäivästä tarttui hyviä ideoita ja vinkkejä osallisuuden karttaan.

Kustannukset

Koulutus on Opetushallituksen rahoittama ja osallistujille maksuton. Ohjelmaan sisältyy maksuton aamiainen sekä Vanhempainliiton tarjoama lounas ja iltapäiväkahvi. Mahdollisista matkakustannuksista osallistujat vastaavat itse.

Ilmoittautuminen käynnistyy keväällä 2021.

Koulutukseen voi osallistua opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstö. Toivomme, että koulutukseen ilmoittautuneet osallistuvat koulutuksen kaikkiin koulutuspäiviin.

Sitaateissa vuoden 2019-2020 koulutukseen osallistuneiden antamaa palautetta.

Tapahtuman järjestää

Suomen Vanhempainliitto ry