Yhdessä kiusaamista kitkemään!

Kiusaamisen ehkäisy kodin ja koulun yhteistyöllä

Selvitätkö työssäsi lasten tai nuorten välisiä konfliktitilanteita? Kaipaatko lisää välineitä kiusaamisen ehkäisemiseen ja erilaisten konfliktitilanteiden ratkaisemiseen? Oletko pohtinut, mikä merkitys kotien kanssa tehtävällä yhteistyöllä on syntyneiden ristiriitatilanteiden selvittämisessä ja miten vanhemmat voisivat olla mukana torjumassa kiusaamista?

Koulutus antaa osallistujille tietoa kiusaamiseen liittyvistä ilmiöistävälineitä puuttua erilaisiin konfliktitilanteisiin ja hoitaa niitä yhteistyössä kotien kanssa. Vakavissa ristiriitatilanteissa on huomattu, että kodin ja koulun / oppilaitoksen yhteistyöllä on tilanteiden selvittämisessä keskeinen merkitys. Joskus ristiriitoja voi syntyä myös kodin ja koulun / oppilaitoksen välilleKoulutuksen tavoitteena on antaa välineitä kotien kanssa tehtävään yhteistyöhön siten, että kiusaamis– ja muut ristiriitatilanteet saadaan yhteistyön avulla ratkaistua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Koulutuksen avulla osallistujat saavat keinoja ottaa vanhemmat mukaan koulun ja oppilaitoksen kiusaamisen ehkäisevään työhön ja siihen, kuinka vanhempien osallisuus voidaan sisällyttää osaksi erilaisten konfliktilanteiden ratkaisemiseen liittyviä rakenteita.

Toteutus

Koulutukseen sisältyy neljä lähipäivää ja oppimistehtäviä. Työskentelytavat ovat vuorovaikutteisia ja dialogisia. Osallistujat pääsevät pohtimaan omia ja koulunsa toimintatapoja konfliktitilanteissa sekä yhteistyötä vanhempien kanssa. Koulutuksessa jaetaan myös hyviä toimintamalleja.

Koulutuspaikka

Helsinki (Koulutuspaikka tarkennetaan myöhemmin)

Lähipäivät ja teemat

Tiistai 16.3.2021: Kiusaaminen ja yhteistyö kotien kanssa

Maanantai 29.3.2021: Erään kiusaamistapauksen anatomia – mitä voimme oppia?

Tiistai 13.4.2021: Konfliktinratkaisua ja yhteistyön tekemistä tukevat taidot

Maanantai 26.4.2021: Kohti entistä turvallisempaa koulu-/oppilaitosyhteisöä

Koulutukseen osallistuvien toivotaan osallistuvan koko koulutuskokonaisuuteen.

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu perusopetuksen sekä toisen asteen opettajille, johtajille ja rehtoreille sekä opetus- ja sivistysjohdon henkilökunnalle. Koulutus on maksuton. Koulutukseen osallistuville tarjotaan koulutuspäivien aikana kahvit ja lounas.

Ilmoittautumislinkki avataan marraskuussa 2020.

Tapahtuman järjestää

Koulutuksen toteuttavat yhteistyössä
Suomen Vanhempainliitto ja Aseman Lapset ry.
Koulutus toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella.

Koulutus järjestetään Helsingissä.

Tapahtuma-aika

16.3.2021 klo 9:00 - 26.4.2021 klo 16:00

Lisää kalenteriin Lisää Google kalenteriin

Ilmoittautumislinkki avataan marraskuussa 2020.