KESY – keskustelu symbolein

kesy taulukko

Ovatko oppilaan kehitys- ja arviointikeskustelut aikuisten juttutuokioita? Haluatko vahvistaa lapsen näkökulmaa moniammatillisessa keskustelussa? Onko ryhmässäsi oppilas, joka ei juurikaan puhu?

Oppilaan osallisuus tulee varmistaa häntä koskevissa kehitys-, HOJKS- ja moniammatillisissa keskusteluissa kouluissa. Tähän tarpeeseen on kehitetty symbolipohjainen KESY-peli ja lapsilähtöistä kommunikaatiota tukeva toimintamalli.

KESY on pelimuotoon muokattu kommunikaatioväline, jonka kuvat ja tunnehymiöt on nopea napata käyttöön. Sijoittamalla kortteja alustalle, lapsi voi kertoa ja näyttää miten hänellä menee, riippumatta siitä millainen on hänen kykynsä sanallistaa asioita.

Materiaali on suunnattu alakoululaisille, mutta sitä voi soveltaa eri ikäisille lapsille ja nuorille sopivaksi. Tuoteperheeseen kuuluu myös SYKE nuorten kanssa käytäviin keskusteluihin.

Katso myös alla olevat videot, joissa asiantuntijat kertovat, kuinka ovat KESY- ja SYKE -kortteja hyödyntäneet arjessa.

Osta tai tulosta

Osta KESY verkosta (valteri.fi)

Tulosta ohjeet (pdf)

Tulosta KESY demoversio (pdf)

Katso esittelyvideo

Kieliversioita / Translations

SASY – Samtal med hjälp av symboler (pdf)

KESY (englanti, pdf)

Ohjeet (englanti, pdf)

KESY (pohjoissaame, pdf)

Ohjeet (saame, pdf)

KESY (venäjä, pdf)

Lisäkortteja eri kouluasteille

Tulosta KESY-lisäkortit varhaiskasvatukseen: suomi/ruotsi (pdf)

Tulosta KESY-lisäkortit yläkoululaisille: suomi/ruotsi (pdf)

Lisäkorttien avulla voi täydentää ostamaasi tai tulostamaasi KESY-korttipakkaa.

Katso videoilta, miten kortteja voidaan hyödyntää oppijan ja huoltajan osallistamisessa

Erityisopettaja ja Turvallinen Oulu -hankkeen työntekijä Satu-Maaria Toppinen kertoo, miten KESY- ja SYKE-kortteja voi käyttää erityisopettajan työkaluna.

Erityisopettaja ja Turvallinen Oulu -hankkeen työntekijä Satu-Maaria Toppinen kertoo, miten KESY- ja SYKE-kortteja voi käyttää tunne- ja turvataitokasvatuksessa.

Erityisopettaja ja Turvallinen Oulu -hankkeen työntekijä Satu-Maaria Toppinen kertoo, miten KESY- ja SYKE-kortteja voi käyttää tukikeskusteluissa lapsen ja nuoren kanssa.

KESY- ja SYKE-korttien kehittäjäopettaja, tohtorikoulutettava Anu Uusikylä kertoo KESY-tuokion kulusta sekä siitä, miten hän käyttää kortteja etänä.

Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin nettikahvilatallenteessa Vanhempainliiton erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas kertoo tarkemmin KESY- ja SYKE-korttien hyödyntämisestä oppijan ja huoltajan osallistaminen tuen suunnittelussa ja arvioinnissa.


KESY-materiaalin ja -toimintamallin ovat tuottaneet Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Ruskeasuon yksikkö, Martinniemen koulu, Suomen Vanhempainliiton Epeli-hanke ja Oulun yliopisto.