Vanhempainyhdistyksen mallisäännöt

29.6.2023

Hyödynnä ennakkotarkastetut mallisäännöt

Suomen Vanhempainliitto suosittelee käyttämään vanhempainyhdistystä perustettaessa tai yhdistyksen sääntöjä muutettaessa liiton ennakkotarkastettuja kasvatusyhteisön vanhempainyhdistyksen mallisääntöjä. Lisäksi kuntakohtaisille vanhempainyhdistyksille on tehty omat mallisäännöt, joista löytyy kaksi eri vaihtoehtoa.

Kun yhdistyksessänne on tehty päätös ottaa käyttöön Vanhempainliiton ennakkotarkastetut mallisäännöt sellaisenaan, yhdistyksen tarvitsee täydentää sääntöihin vain yhdistyksen nimi, kotikunta ja toiminta-alue (minkä koulun/ koulujen, päiväkodin tai oppilaitoksen yhteydessä yhdistys toimii).

Lataa mallisäännöt (word)

Lataa mallisäännöt (pdf)

Template of Bylaws for the Parents´ Association of an Educational Community

Lataa Kuntakohtaisen yhdistyksen mallisäännöt 1 (word)

Lataa Kuntakohtaisen yhdistyksen mallisäännöt 1 (pdf)

Template of Bylaws for a Municipal-Specific Parents´ Association 1 (pdf)

Lataa Kuntakohtaisen yhdistyksen mallisäännöt 2 (word)

Lataa Kuntakohtaisen yhdistyksen mallisäännöt 2 (pdf)

Template of Bylaws for a Municipal-Specific Parents´ Association 2 (pdf)

Mallisääntöjen muutokset

Mallisäännöt on ennakkotarkastettu PRH:ssa 26.05.2023.

Mallisääntöihin tehdyt muutokset kootusti

Kasvatusyhteisön mallisääntöihin tehtiin pieniä muutoksia ja muutamia uusia lisäyksiä. Nyt päivitetyt mallisäännöt mahdollistavat uutena hallituksen päättää jäsenten hyväksymismenettelystä ja hyväksymisen edellytyksistä, valita hallitukseen 0-12 varajäsentä, nimetä yhdistyksen nimenkirjoittajaksi hallituksen määräämän muun toimihenkilön, järjestää yhdistyksen kokous kokonaan etänä ja kutsua yhdistyksen kokous koolle jäsenille lähetetyllä sähköisellä viestillä.

Kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten mallisääntöihin tehtiin myös pieniä muutoksia ja muutamia uusia lisäyksiä. Nyt päivitetyt mallisäännöt mahdollistavat uutena hallituksen päättää jäsenten hyväksymismenettelystä ja hyväksymisen edellytyksistä, valita hallitukseen 0-10 varajäsentä, järjestää yhdistyksen kokous kokonaan etänä, kutsua yhdistyksen kokous koolle jäsenille lähetetyllä sähköisellä viestillä ja kutsua koolle yhdistyksen kokous seitsemän vuorokautta ennen kokousta.