Tervetuloa mukaan kasvavaan joukkoon!

Vanhempaintoiminnan aloittaminen on helppoa. Aloittakaa keskustelu koulun, päiväkodin tai luokan vanhempien kesken ja valitkaa keskuudestanne muutama aktiivinen toimija, jotka kutsuvat vanhemmat koolle. Vanhempainliitosta saat apua vanhempainyhdistyksen perustamiseen.

Vanhempaintoiminta on monimuotoista toimintaa. Vanhempaintoiminta voi olla esimerkiksi luokkakohtaista vanhempaintiimin toimintaa, vanhempaintoimikunnan (rekisteröimätön) tai vanhempainyhdistyksen (rekisteröity) toimintaa. Vanhempaintiimin tai vanhempaintoimikunnan aloittaminen on nopeaa eikä vaadi erityisiä toimenpidetä mutta se ei ole oikeuskelpoinen eli se ei voi hankkia nimiinsä omaisuutta tai avata pankkitiliä tai kuulua jäsenenä yhdistykseen.

Yhdistys perustetaan sen perustavassa kokouksessa. Perustavan kokouksen koolle kutsumiselle ei ole olemassa tarkempia säännöksiä. Jo kolme ihmistä (yli 15-vuotiasta) voi perustaa rekisteröidyn yhdistyksen. Perustavaan kokoukseen voitte kutsua myös koulun tai päiväkodin edustajan mukaan. Rekisteröity yhdistys on taloudellisesti ja oikeudellisesti itsenäinen.

Vanhempainliitto on tuottanut perustamisoppaan toiminnan aloittamisen tueksi. Oppaasta löydät muun muassa kuvitteellisen esimerkin yhdistyksen perustamisesta.

Aloita tutustumalla yhdistyksen perustamisoppaaseen

Vanhempainliiton jäsenyys kannattaa

Suomen Vanhempainliittoon kuuluu noin 1300 vanhempainyhdistystä.

Vanhempainliitosta saat ideoita ja materiaalia toiminnan tueksi. Liitto tarjoaa mm. apua yhdistyksen perustamiseen, neuvoja yhdistys- ja vanhempaintoimintaan liittyvissä kysymyksissä, tukea vaikuttamiseen, jäsenkirjeen sekä maksuttomia esitteitä ja julkaisuja. Liittyminen ja jäsenyys ovat maksuttomia.

Suomen Vanhempainliittoon liittyvän vanhempainyhdistyksen tulee olla rekisteröity yhdistys. Jäsenyyden hakeminen onnistuu helposti sähköisellä lomakkeella. Uudet jäsenet hyväksyy Vanhempainliiton johtokunta.

Hae Vanhempainliiton jäsenyyttä

Jäseneksi hakeminen käy kätevästi verkossa. Liittyminen ja jäsenyys ovat maksuttomia.

Tee hakemus

Päivitä yhteystiedot

Mallisäännöt kätevästi käyttöösi

Vanhempainliitto suosittelee käyttämään vanhempainyhdistystä perustettaessa tai yhdistyksen sääntöjä muutettaessa liiton ennakkotarkastuttamia Kasvatusyhteisön vanhempainyhdistyksen mallisääntöjä (ennakkotarkastettu 24.1.2020). Kuntakohtaisille vanhempainyhdistyksille on tehty omat mallisäännöt, joista löytyy kaksi eri vaihtoehtoa.

Sääntömuutosilmoitus

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) uusi yhdistysrekisteri avautui syyskuussa. Vanhempainliiton käytössä aiemmin ollut PRH:n liittokaista-asiointipalvelu on toistaiseksi pois käytöstä, joten liiton jäsenyhdistysten ennakkotarkastukseen perustuvat sääntömuutosilmoitukset kannattaa toistaiseksi tehdä paperilomakkeella (lomake Y4a). Vanhempainliiton ennakkotarkastuttamia mallisääntöjä käytettäessä muutosilmoituksen käsittelymaksu on vain 50 euroa. Muutosilmoituksen voi myös tehdä PRH:n sähköisessä asiointipalvelussa, mutta tällöin käsittelymaksu on 100 euroa.

Muutosilmoituslomaketta (lomake Y4a ja liitelomake 19a) varten tarvitset seuraavat tiedot:

• sääntöjen ennakkotarkastus on suoritettu 24.01.2020
  • Patentti- ja rekisterihallituksen ennakkotarkastuspäätöksen diaarinumero: (2019/525375Y).

Liittokaistapalvelu palaa käyttöön uudistuneessa muodossa todennäköisesti syksyllä 2020.

Sääntömuutosilmoituksen ilmoittaminen paperilla

Nimenkirjoittajien muutosilmoitus

Yhdistyksen puheenjohtajan tai nimenkirjoittajan vaihtuminen ilmoitetaan normaalisti PRH:n sähköisessä palvelussa ja käsittelymaksu on 20 euroa. Hallituksen jäsenten ilmoittaminen ei ole pakollista.

Yhdistyksen perustamisilmoitus

Vanhempainliiton ennakkotarkastuttamia mallisääntöjä käytettäessä, perustamisilmoituksen voi tehdä vain paperilomakkeella ja tällöin käsittelymaksu on 50 euroa. Perustamisilmoituksen mukaan pitää liittää yhdistyksen säännöt. Tutustu PRH:n ohjeistukseen. Yhdistyksen perustamisilmoitus sisältää Y1a-lomakken, liitelomakkeen 12a sekä henkilötietolomakkeen.

Kaikille yhdistyksille Y-tunnus

Yhdistysrekisterin uudistuksessa kaikille yhdistyksille on annettu Y-tunnus, jonka voit katsoa yhdistysrekisterin uudesta tietopalvelusta tai YTJ-yrityshausta ytj.fi-verkkosivustolla. Jos yhdistyksellä oli jo ennen uudistusta Y-tunnus, tunnus on edelleen sama.

Lue täältä PRH:n tiedote: Yhdistysrekisteri uudistui 18.9.2019.

Vanhempainyhdistyksen mallisäännöt

Tutustu kasvatusyhteisöjen ja kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten mallisääntöihin.

Tänne päin

poika puhaltaa tuulta itse tekemänsä veneen purjeisiin