mustavalkoiset palapelin palat

Tervetuloa mukaan kasvavaan joukkoon!

Vanhempaintoiminnan aloittaminen on helppoa. Aloittakaa keskustelu koulun, päiväkodin tai luokan vanhempien kesken ja valitkaa keskuudestanne muutama aktiivinen toimija, jotka kutsuvat vanhemmat koolle. Vanhempainliitosta saat apua vanhempainyhdistyksen perustamiseen.

Vanhempaintoiminta on monimuotoista toimintaa. Vanhempaintoiminta voi olla esimerkiksi luokkakohtaista vanhempaintiimin toimintaa, vanhempaintoimikunnan (rekisteröimätön) tai vanhempainyhdistyksen (rekisteröity) toimintaa. Vanhempaintiimin tai vanhempaintoimikunnan aloittaminen on nopeaa eikä vaadi erityisiä toimenpidetä mutta se ei ole oikeuskelpoinen eli se ei voi hankkia nimiinsä omaisuutta tai avata pankkitiliä tai kuulua jäsenenä yhdistykseen.

Yhdistys perustetaan sen perustavassa kokouksessa. Perustavan kokouksen koolle kutsumiselle ei ole olemassa tarkempia säännöksiä. Jo kolme ihmistä (yli 15-vuotiasta) voi perustaa rekisteröidyn yhdistyksen. Perustavaan kokoukseen voitte kutsua myös koulun tai päiväkodin edustajan mukaan. Rekisteröity yhdistys on taloudellisesti ja oikeudellisesti itsenäinen.

Vanhempainliitto on tuottanut perustamisoppaan toiminnan aloittamisen tueksi. Oppaasta löydät muun muassa kuvitteellisen esimerkin yhdistyksen perustamisesta.

Aloita tutustumalla oppaaseen

Vanhempainliiton jäsenyys kannattaa

Suomen Vanhempainliittoon kuuluu yli 1300 vanhempainyhdistystä.

Vanhempainliitosta saat ideoita ja materiaalia toiminnan tueksi. Liitto tarjoaa mm. apua yhdistyksen perustamiseen, neuvoja yhdistys- ja vanhempaintoimintaan liittyvissä kysymyksissä, tukea vaikuttamiseen, jäsenkirjeen sekä maksuttomia esitteitä ja julkaisuja. Liittyminen ja jäsenyys ovat maksuttomia.

Suomen Vanhempainliittoon liittyvän vanhempainyhdistyksen tulee olla rekisteröity yhdistys. Jäsenyyden hakeminen onnistuu helposti sähköisellä lomakkeella. Uudet jäsenet hyväksyy Vanhempainliiton johtokunta.

Hae Vanhempainliiton jäsenyyttä

Jäseneksi hakeminen käy kätevästi verkossa. Hakemukseen ei tarvita liitteitä, tarkistamme yhdistyksen perustiedot Patentti- ja rekisterihallituksen Liittokaista-palvelusta.

Liittyminen ja jäsenyys ovat maksuttomia.

Tee hakemus

Mallisäännöt kätevästi käyttöösi

Vanhempainliitto suosittelee käyttämään vanhempainyhdistystä perustettaessa tai yhdistyksen sääntöjä muutettaessa liiton ennakkotarkastuttamia Kasvatusyhteisön vanhempainyhdistyksen mallisääntöjä (ennakkotarkastettu 26.1.2018). Kuntakohtaisille vanhempainyhdistyksille on tehty omat mallisäännöt, joista löytyy kaksi eri vaihtoehtoa.

Liittokaista-asiointipalvelu

Liittokaista-asiointipalvelussa voit hoitaa yhdistyksen perusilmoituksen tai sääntöjen muuttamisen silloin, kun käytät ennakkotarkastettuja mallisääntöjä sellaisenaan eli täydennät sääntöihin vain yhdistyksen nimen, kotikunnan ja toiminta-alueen. Liittokaista-asiointipalvelu on Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämä työkalu, minkä ansiosta kuntakohtaiset ja paikallisyhdistykset saavat sääntönsä voimaan nopeasti ajantasaisina.

Liitokaista-asiointipalvelun käyttöohjeet

Vanhempainyhdistyksen mallisäännöt

Tutustu kasvatusyhteisöjen ja kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten mallisääntöihin ja Liittokaista-asiointipalveluun.

poika ja hehkulamppu

Tänne päin

poika puhaltaa tuulta itse tekemänsä veneen purjeisiin