Vanhemmat toimivat!

Vanhempainyhdistykset tekevät upeaa vapaaehtoistyötä päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Täällä nostamme esiin jäsenyhdistystemme työn tuloksia ja esimerkkejä siitä, kuinka vanhemmat voivat yhteisvoimin olla mukana edistämässä lasten ja nuorten hyvinvointia.

Mitä kuuluu Kahvitauko-kampanjan voittajille?

Teksti: Kati Ahokas, Tursolan Korttelikoulun Vanhemmat ry, 11.4.2022

Osallistuimme Vanhempainliiton järjestämään Kahvitauko -kampanjaan ja arvonnasta voitimme stipendin. Stipendin käyttökohde valittiin harkiten ja päädyttiin tekemään koululaisten juhlavuoden päivästä jotain ikimuistettavaa.

Rihvelitaulujen askartelua. Oppilaat oli aivan innoissaan omasta taulusta.

Vanhempainliiton stipendirahat hyvään käyttöön

Kangasalan koululaitos täyttää tänä lukuvuonna 150 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi kouluilla on vietetty teemaviikkoa aiheella Entisajan koulu. Tursolan korttelikoulussa jokainen oppilas teki itselleen rihvelitaulun, jonka sai viikon jälkeen muistoksi. Rihvelitaulun tarvikkeet hankittiin Vanhempainliiton stipendirahalla. Kiitämme Vanhempainliittoa.

Kangasalla sijaitsevassa Tursolan Korttelikoulussa järjestetään opetusta reilulle sadalle 1-2-luokkalaiselle lapselle.

Tiivistä yhteistyötä koulun ja kaupungin kanssa

Tursolan korttelikoulun vanhemmat ovat olleet mukana lasten jokapäiväisessä arjessa jo 10 vuotta. Teemme koulun ja kaupungin kanssa tiivistä yhteistyötä. Meillä on pienen kyläkoulun tuomat läheiset suhteet lapsiin ja vanhempiin. Syksyisin jaamme kaikille koululaisille heijastinliivit. Jokaisena koulupäivänä tarjoamme lapsille xylitol-pastillit ja tuemme lasten retkiä ym. tapahtumia. Järjestämme erilaisia varainhankintakampanjoita, ulkoilutapahtumia, discoja ja joulumyyjäiset ovat vuoden kohokohta, johon myös luokat osallistuvat omilla myyntipöydillään. Keväällä palkitsemme lapsia ahkerasta koulutyöstä erilaisin palkinnoin ja 2. luokkalaisille jaamme ruusut. Yhteistyössä on voimaa!

Tunnelmia halloweendiscosta!

Kaipiaisten koulun piha kuntoon talkoovoimin

Teksti: Henna Pekala, Kaipiaisten Vanhemmat ry, 18.8.2021

Kaipiaisten koulu sijaitsee Kouvolassa kuutostien varressa ja on noin 40 oppilaan opinahjo. Itse koulu on vuonna 2012 remontoitu ja laajennettu. Pihan leikkivälineet olivat aivan riittämättömät oppilaille. Tästä heräsi vanhempien kiinnostus alkaa kunnostaa koulun pihaa.

Kuva Kaipiaisten koulun uudistuneen pihan vihkiäisistä
Koulumme rehtori vihki uudistuneen pihan käyttöön avajaisjuhlassa elokuussa 2021 Kaipiaisten Vanhemmat ry:n puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan avustuksella.

Vanhempainyhdistys pystyyn

Ensimmäiseksi piti rekisteröidä vanhempainyhdistys, jotta voidaan hakea tarvittavia avustuksia. Rekisteröitymisen jälkeen liityimme jäseneksi Suomen Vanhempainliittoon. Vanhempainyhdistys kokoontui ahkerasti pihan suunnittelupalavereihin. Lopulta valittiin kolme sopivaa kiipeilytelinettä, joista oppilaat saivat äänestää mieleisensä. Lisäksi ostoslistalle pääsivät kaksi linnunpesäkeinua ja yksi kahden keinun teline.

Lapsia leikkimässä keppariesteradalla koulun pihassa
Lapset ottivat kiitollisina pihan uudet aktiviteetit käyttöön.

Yhteistyöllä tuloksia

Keväällä saimme rahoituspäätöksen kaupungilta ja pääsimme aloittamaan työt. Saimme myös paikallisia yrityksiä ja yhdistyksiä osallistumaan projektiimme haluamillaan tukisummilla. Talkoilla kaadoimme pihalta puita, kitkimme ja haravoimme pihaa ja teimme istutuksia. Tien varteen rakennettiin noin 80 metriä pitkä uusi aita ja pihaan rakennettiin keppariesteitä, kukkalaatikoita ja penkki. Talkootunteja kertyi noin 250. Kouvolan kaupunki osti telineiden pystytyksen Lappsetin virallisilta pystyttäjiltä.

Nyt meillä on uusi hieno piha alppiruusupuistoineen, jota myös koulun viereinen päiväkoti sekä kaikki lapset vapaa-ajallaan pääsevät hyödyntämään.

Lapsia keinumassa
Ruuhkaa keinuilla. Uutta aitaa vanhemmat rakensivat 80 metriä.

Vanhempainyhdistys: lähettäkää meille uutisia ja kuvia yhdistyksenne arjesta ja saavutuksista, me kerromme siitä kaikille! Ota yhteys Vanhempainliiton viestijöihin tai lähetä materiaali suoraan ehdolle osoitteella tiedotus (at) vanhempainliitto.fi.