Melody Karvonen

Monikulttuurisuuden asiantuntija

melody.karvonen@vanhempainliitto.fi

Olen jäänyt 1.1.2019 eläkkeelle Suomen Vanhempainliitosta lähes 10 vuoden työrupeaman päätteeksi. Vaikka työni liitossa on päättynyt, olen edelleen käytettävissä koulutusten, luentojen tai konsultoinnin merkeissä. Vanhempainliiton sähköpostiosoitteen kautta saat voimassa olevat yhteystietoni.

Töissä

Vanhempainliitossa työskentelin keväästä 2010 lähtien. Työssäni olen tukenut varhaiskasvatuksen ja koulujen henkilöstöä, perhetyötä tekevien laitosten ja järjestöjen ammattilaisia sekä vanhempaintoimijoita kulttuurisensitiivisen kohtaamisen ja maahan muuttaneiden perheiden tukemisessa sekä monikulttuurisuustaitojen kehittämisessä. Yhdessä työparini Merja Korhosen kanssa olemme vuosien ajan kehittäneet menetelmiä, esimerkiksi maahanmuuttajaperheisiin keskittyvää mentoritoimintaa.

Osaamiseni pohjautuu omakohtaiseen maahanmuuttokokemukseen, monivaiheiseen elämääni sekä yli 30 vuoden työkokemuk­seeni.

Vapaalla

Minulla on jatkuvan oppimisen jano. Haluan syventää ymmärrystäni elämän, yhteiskunnan ja koko ihmiskunnan tärkeimmissä asioissa. Siksi vietän vapaa-aikaani mieluiten merkityksellisten keskustelujen ja pohdintojen merkeissä. Osallistun kiinnostaviin opintopiireihin, järjestän kotonani säännöllisesti teemakeskusteluiltoja ja vietän laadukasta aikaa ystävieni ja perheeni kanssa. Olen iloinen neljän lapsen äiti ja kuuden lapsenlapsen isoäiti. Perhe merkitsee minulle paljon.

Palautetta työstäni

”Olen saanut paljon positiivista palautetta sinun koulutuksesta! Yksi eläkkeelle jäävä henkilö kertoi luennon aikana ymmärtäneensä aivan eri tavalla Suomeen muuttavien ihmisten elämää ja päätti aloittaa vapaaehtoistyön auttaakseen ulkolaisia kotoutumaan.”

”Kiitos vielä luennostasi! Nostit esiin monia sellaisia asioita, joista meillä ei ollut aavistustakaan.”

Eräs opettaja Facebookissa: ”Ehkä elämän parhaiten käytetty yt-aika”.