Vuoden isä Kais Zaya: Matka tähän on ollut pitkä

Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes kävi onnittelemassa Kais Zayaa ja muita Vuoden isä 2018 -palkittuja.

Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes kävi onnittelemassa Kais Zayaa ja muita Vuoden isä -palkittuja 8.11.2018.

Vuoden Isä -palkinto myönnettiin tänä vuonna kolmelle isälle. Palkinnon saivat Risto Tuominen, Topi Linjama sekä Vanhempainliiton johtokunnassakin aktiivisena toiminut Kais Zaya.

Turkulainen kolmen lapsen isä Kais Zaya uskoo, että hyvinvoivat yksilöt muodostavat hyvinvoivia perheitä ja yhteisöjä, hyvinvoivat yhteisöt saavat aikaan hyvinvoivan yhteiskunnan ja valtion (Haastattelu juhlajulkaisussa Silminä siniset tähdet, 2017).

Tätä ajatusta Kais on toteuttanut myös omassa arjessaan. Hän osallistuu aktiivisesti lapsiperheitä koskevaan keskusteluun, järjestää lapsille kerhotoimintaa ja on toiminut mm. jalkapallovalmentajana. Maahanmuuttajana hän on halunnut myös osallistua kotouttamistyöhön ja auttaa siten muita kaltaisiaan sopeutumaan suomalaiseen arkeen. Vuoden Isä -palkinnosta Kais on hämillään, mutta kiitollinen.

Ei ole helppoa olla maahanmuuttaja ja isä kahden kulttuurin välissä.

-Tuntuu mahtavalta ja samalla uskomattomalta, Zaya toteaa Sosiaali- ja terveysministeriön järjestämässä Vuoden isä -palkitsemisjuhlassa.

-Olen kiitollinen. Matka tähän on ollut pitkä. Ei ole helppoa olla maahanmuuttaja ja isä kahden kulttuurin välissä.

Kais Zaya muutti Irakista Suomeen kiintiöpakolaisena vuonna 1992 yhdessä vaimonsa kanssa. Kaikki Zayan lapset ovat syntyneet Suomessa. Suomen Vanhempainliiton johtokunnan jäsenenä Zaya toimi vuosina 2016–2017.

Vuoden Isä -palkinto

Palkinto jaetaan vuosittain henkilölle, joka on lisännyt omalla esimerkillään ja toiminnallaan isyyden merkityksen tunnistamista ja isyyden arvostusta. Palkinnon tavoitteena on vahvistaa isyyttä, tukea työn ja perheen yhteensovittamista, edistää lapsen etua sekä miesten ja naisten tasa-arvoa. Ensimmäinen Vuoden Isä -palkinto myönnettiin vuonna 2006. Vuoden Isä -palkinnon jakamisen valmistelu on tehty Väestöliiton johdolla.

Lue Sosiaali- ja terveysministeriön Vuoden isä 2018 -uutinen