Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Monikulttuurisuus Vanhempaintoimijoille

Yhdessä

Esite avaa vanhempainyhdistystoimintaa kuudella eri kielellä: suomi, ruotsi, englanti, eesti, arabia, kurdi ja somali. Together – Teeme koos!

Koulukielen sanasto

Koulukielen sanasto on Suomen Vanhempainliiton ja Opetusalan
Ammattijärjestö OAJ:n yhteistyössä laatima opas perheiden, koulun ja opetushallinnon vuorovaikutuksen kehittämiseksi. Vuonna 2017 on päivitetty sanaston 6. versio.

Perheystävällisyys Vanhempaintoimijoille Yhteistyö päiväkodissa

Varhaiskasvatus uudistumassa

Tiivistelmä varhaiskasvatuksesta sekä 1.8.2017 käyttöön otettuihin varhaiskasvatussuunnitelmiin liittyvistä muutoksista. Aineiston on tuottanut Suomen Vanhempainliitto yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.

Monikulttuurisuus

Avaimia monikulttuuriseen vanhempaintoimintaan

Huoneentaulu vanhempainyhdistykselle. Ideoita monikulttuuriseen toimintaan.

Monikulttuurisuus Opettajille

Eväitä monikulttuurisen koulun arkeen

Huoneentaulu opettajalle- Oma asenteeni, oppilaan kohtaaminen, vanhempien kohtaaminen.

ryhmä pitelee palapelin paloja

Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta

Vanhempainyhdistyksen jäsenyys ja jäsenhankinta

Henkilökohtainen kontakti on usein tehokkain tapa kutsua vanhemmat mukaan yhdistyksen toimintaan. Uusien toimijoiden houkutteleminen mukaan kannattaa muistaa yhdistyksen kaikessa toiminnassa.

kesy taulukko

Opettajille Yhdenvertaisuus

KETTU-peli (kesy-keskustelu symbolein)

KETTU-peli (KESY) on koululaista koskeviin kehitys-, HOJKS- ja moniammatillisiin keskusteluihin tarkoitettu kommunikaatioväline. Katso videolta, kuinkaKETTU-peli toimii.

oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Johdolle Opettajille Tutkimukset Vanhempaintoimijoille

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä.

Kyselyyn voi vastata suomen ja ruotsin lisäksi englannin, venäjän, viron, arabian, somalian, vietnamin, bosnian, persian/farsin, kurdin/soranin, albanian, bulgarian ja swahilin kielillä. Suomen- ja ruotsinkieliset kyselyt on suljettu. Vieraskieliset kyselyt ovat auki 15.10.2018 saakka.
Svenska och finska förfrågningar är stängda. Länken till Föräldrabarometern på övriga språk hålls öppen till 15.10.2018.

wilho

Monikulttuurisuus Opettajille Yhteistyö koulussa Yhteistyö päiväkodissa

Wilho – keskustelevaan vanhempainiltaan

Vuorovaikutteisiin vanhempaintapaamisiin suunniteltu työkalu sisältää keskusteluun kannustavia teemoja, jotka on käännetty kuudelle eri kielelle: ruotsi, englanti, venäjä, viro, arabia ja somali.

Yritysyhteistyö

Varainhankintakumppanit 2018-2019

Varainhankintakumppanit on Suomen Vanhempainliiton vuosittain syyslukuvuoden alkaessa toteuttama viestintäkampanja, jossa liitto tarjoaa näkyvyyttä varainhankintakumppaneilleen ja ideoita varainhankintaan jäsenyhdistyksilleen. Kysy tulevan lukuvuoden kampanjastamme tiedotus (at) vanhempainliitto.fi.