Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Varhaiskasvatus

Early childhood education and care

Early childhood education and care. Suomen Vanhempainliitto, Opetushallitus 2017.

Yhdenvertaisuus

Lasten osallisuuden edistäminen lähtee aikuisten asenteista

Hyviä käytänteitä ja toimintamalleja, jotka vahvistavat erityislasten ja perheiden osallisuutta ja yhdenvertaisuutta koulussa. Artikkelin kirjoittajat ovat toimineet asiantuntijoina Suomen Vanhempainliiton erityislasten ja heidän huoltajiensa osallisuutta edistävässä EPeLI-hankkeessa (2016-2018). Hankkeen kohderyhmänä ovat 6-14 -vuotiaat erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän vanhempansa. Hankkeessa huomioidaan myös erityisperheiden isät sekä ne vanhemmat, joilla itsellään on tuen tarvetta.

Luokan vanhempaintiimi esitteen kansikuva

Opettajille Vanhempaintoimijoille

Vanhempaintiimi – luokan/ ryhmän vertaistoimintaan

Vanhempainliitto on laatinut mallin luokka/ ryhmäkohtaisen vanhempaintoiminnan aloittamiseen osana Varsi-projektia 2011-2012. Mallista tehdyn julkaisun tarkoitus on antaa näkökulmia ja ideoita luokassa tehtävään kodin ja koulun yhteistyöhön sekä vanhempaintoimintaan.

Vanhempien barometri

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Osallisuus Perusopetus Tutkimukset Vanhempaintoimijoille Yhteistyö koulussa

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä. Kyselyyn vastasi lähes 10 000 vanhempaa.

Monikulttuurisuus Vanhempaintoimijoille

Yhdessä

Esite avaa vanhempainyhdistystoimintaa kuudella eri kielellä: suomi, ruotsi, englanti, eesti, arabia, kurdi ja somali. Together – Teeme koos!

Koulukielen sanasto

Koulukielen sanasto on Suomen Vanhempainliiton ja Opetusalan
Ammattijärjestö OAJ:n yhteistyössä laatima opas perheiden, koulun ja opetushallinnon vuorovaikutuksen kehittämiseksi. Vuonna 2017 on päivitetty sanaston 6. versio.

Perheystävällisyys Vanhempaintoimijoille Yhteistyö päiväkodissa

Varhaiskasvatus uudistumassa

Tiivistelmä varhaiskasvatuksesta sekä 1.8.2017 käyttöön otettuihin varhaiskasvatussuunnitelmiin liittyvistä muutoksista. Aineiston on tuottanut Suomen Vanhempainliitto yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.

Monikulttuurisuus Tilattavat tuotteet Vanhempaintoimijoille

Avaimia monikulttuuriseen vanhempaintoimintaan

Huoneentaulu vanhempainyhdistykselle. Ideoita monikulttuuriseen toimintaan.

Monikulttuurisuus Opettajille Tilattavat tuotteet

Eväitä monikulttuurisen koulun arkeen

Huoneentaulu opettajalle- Oma asenteeni, oppilaan kohtaaminen, vanhempien kohtaaminen.

ryhmä pitelee palapelin paloja

Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta

Vanhempainyhdistyksen jäsenyys ja jäsenhankinta

Henkilökohtainen kontakti on usein tehokkain tapa kutsua vanhemmat mukaan yhdistyksen toimintaan. Uusien toimijoiden houkutteleminen mukaan kannattaa muistaa yhdistyksen kaikessa toiminnassa.