Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Johdolle Opettajille

Vanhemmat mukaan koulun ja päiväkodin arkeen! Miksi ja miten?

23.1.2019 Educa 2019 Vanhempiin tutustuminen ja vuorovaikutus kotien kanssa lisää lasten ja perheiden tuntemusta, helpottaa ammattilaisten työn suunnittelua ja toteuttamista, sekä tarjoaa alustan vanhempien väliselle vertaistuelle. Vanhempien osallisuus koulussa ja päiväkodissa kannattaa nähdä voimavarana ja ottaa vanhempia mukaan yhteisön toimintaan heitä itseään kiinnostavalla tavalla. Johdon on tärkeä painottaa yhteistyön merkitystä ja viestiä omalla toiminnallaan, että […]

Opettajille Vanhempaintoimijoille

Ammatit tutuiksi yläkoululaisille

Työelämän monet polut ja erilaiset taidot on Nuori Yrittäjyys ry:n ja Vanhempainliiton yhteinen 8-9-luokkalaisille ammatinvalintaa tukeva kampanja.

Vanhempainliiton johtokunnan päätöstiedotteet 2019

Päätöstiedotteessa julkaistaan tiivistetysti Suomen Vanhempainliiton johtokunnan kokouksissa käsitellyt asiat.

Melody Karvonen

Monikulttuurisuus Osallisuus Yhdenvertaisuus

Rinnakkaiselosta yhteiseloon

Monikulttuurisuuden asiantuntija Melody Karvonen avaa videosarjassa ajatuksiaan kulttuurisensitiivisyydestä, psyykkisestä kotoutumisesta ja siitä millainen on, tai voisi olla monikulttuurinen Suomi.

Monikulttuurisuus Osallisuus Vanhempainliitto Yhdenvertaisuus

Mentoritoiminnalla tukea ja tietoa maahanmuuttajavanhemmille

Suomen Vanhempainliiton Kotimentori-hanke 2016-2018.
Mentoritoiminnalla halutaan antaa maahanmuuttajataustaiselle vanhemmalle tietoa varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta. On tärkeää, että vanhemmat tiedostavat oman merkittävän roolinsa lapsen kehityksen ja oppimisen tukijana.

Vanhempainliiton juliste jäsenistölle

Tilattavat tuotteet Vanhempaintoimijoille

Vanhemmat toimivat -juliste

Infojuliste päiväkodeissa ja kouluissa toimivien vanhempainyhdistysten käyttöön.

Yhdenvertaisuus

Lasten osallisuuden edistäminen lähtee aikuisten asenteista

Hyviä käytänteitä ja toimintamalleja, jotka vahvistavat erityislasten ja perheiden osallisuutta ja yhdenvertaisuutta koulussa. Artikkelin kirjoittajat ovat toimineet asiantuntijoina Suomen Vanhempainliiton erityislasten ja heidän huoltajiensa osallisuutta edistävässä EPeLI-hankkeessa (2016-2018). Hankkeen kohderyhmänä ovat 6-14 -vuotiaat erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän vanhempansa. Hankkeessa huomioidaan myös erityisperheiden isät sekä ne vanhemmat, joilla itsellään on tuen tarvetta.

Luokan vanhempaintiimi esitteen kansikuva

Opettajille Vanhempaintoimijoille

Vanhempaintiimi – luokan/ ryhmän vertaistoimintaan

Vanhempainliitto on laatinut mallin luokka/ ryhmäkohtaisen vanhempaintoiminnan aloittamiseen osana Varsi-projektia 2011-2012. Mallista tehdyn julkaisun tarkoitus on antaa näkökulmia ja ideoita luokassa tehtävään kodin ja koulun yhteistyöhön sekä vanhempaintoimintaan.

Varhaiskasvatus

Early childhood education and care

Early childhood education and care. Suomen Vanhempainliitto, Opetushallitus 2017.

Vanhempien barometri

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Osallisuus Perusopetus Tutkimukset Vanhempaintoimijoille Yhteistyö koulussa

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä. Kyselyyn vastasi lähes 10 000 vanhempaa.