KESY – keskustelu symbolein

kesy taulukko

Ovatko oppilaan kehitys- ja arviointikeskustelut aikuisten juttutuokioita? Haluatko vahvistaa lapsen näkökulmaa moniammatillisessa keskustelussa? Onko ryhmässäsi oppilas, joka ei juurikaan puhu?

Oppilaan osallisuus tulee varmistaa häntä koskevissa kehitys-, HOJKS- ja moniammatillisissa keskusteluissa kouluissa. Tähän tarpeeseen on kehitetty symbolipohjainen KESY-peli ja lapsilähtöistä kommunikaatiota tukeva toimintamalli.

KESY on pelimuotoon muokattu kommunikaatioväline, jonka kuvat ja tunnehymiöt on nopea napata käyttöön. Sijoittamalla kortteja alustalle, lapsi voi kertoa ja näyttää miten hänellä menee, riippumatta siitä millainen on hänen kykynsä sanallistaa asioita.

Materiaali on suunnattu alakoululaisille, mutta sitä voi soveltaa eri ikäisille lapsille ja nuorille sopivaksi.

Osta tai tulosta

Osta KESY verkosta (valteri.fi)

Tulosta ohjeet (pdf)

Tulosta KESY demoversio (pdf)

Katso esittelyvideo

Kieliversioita / Translations

SASY – Samtal med hjälp av symboler (pdf)

KESY (englanti, pdf)

Ohjeet (englanti, pdf)

KESY (saame, pdf)

Ohjeet (saame, pdf)

KESY (venäjä, pdf)

Lisäkortteja eri kouluasteille

Tulosta KESY-lisäkortit varhaiskasvatukseen: suomi/ruotsi (pdf)

Tulosta KESY-lisäkortit yläkoululaisille: suomi/ruotsi (pdf)

Lisäkorttien avulla voi täydentää ostamaasi tai tulostamaasi KESY-korttipakkaa.

 

Katso videolta, miten kortteja voi hyödyntää oppijan ja huoltajan osallistamisessa

Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin nettikahvilatallenteessa Vanhempainliiton erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas kertoo tarkemmin KESY- ja SYKE-korttien hyödyntämisestä oppijan ja huoltajan osallistaminen tuen suunnittelussa ja arvioinnissa.

 


KESY-materiaalin ja -toimintamallin ovat tuottaneet Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Ruskeasuon yksikkö, Martinniemen koulu sekä Suomen Vanhempainliiton Epeli-hanke.