Osa B: Toivon tavoitekeskustelut
Tältä sivulta löydät TOIVO-tavoitekeskustelujen tehtävät ja voit tulostaa niihin liittyvät kuvalliset työskentelypohjat.
TOIVO-toimintamallista ja sen muista osista löydät tietoa TOIVON etusivulta. Sieltä löydät myös tehtävissä käytettävät tulostettavat sanakortit.
Tehtävät
1. Tsemppitaulukko – Miten tavoitteesi toteutuu?
Soveltuvuus: Lapset ja nuoret.
Tehtäväkuvaus: Tavoitteen toteutumista seurataan jääkaapin oveen kiinnitettävän taulukon avulla.
Ohje: Sopikaa yhdessä sinulle sopiva, realistinen tavoite (esimerkiksi jaksamisen lisääntyminen) ja miettikää, mitä taitoja arjessa voi harjoitella asian hyväksi (esimerkiksi ”Liikun vähintään tunnin päivässä”, ”Nukun 9–10 tuntia yössä” tai ”Syön terveellisesti ja pidän some- ja pelirajoista kiinni”). Voitte valita yhden taidon harjoittelemisen viikossa tai kuukaudessa.
Kiinnittäkää taulukko jääkaapin oveen. Saat hymynaaman sen päivän kohdalle, kun olet harjoitellut taitoa. Jos viikko- tai kuukausitavoite täyttyy, sopikaa etukäteen, mitä kivaa voitte tehdä yhdessä, tai joku muu mieluinen palkinto.
Voitte miettiä joka viikolle myös välikannustimen, jos saat esimerkiksi 4–5 hymynaamaa viikossa koottua (kuten karkkipäivä, enemmän peliaikaa viikonloppuna, kaveri yökylään). Soveltakaa tavoitteita ja palkintoja sopiviksi! Myönteinen toivotun toiminnan vahvistaminen toimii rangaistuksia tehokkaammin.
Sovellus: Jokainen ryhmässä tai perheessä voi laittaa Tsemppitaulukon esille. Silloin kaikki saavat näkyvyyttä ja kannustusta tavoitteilleen.
Tulosta kuvapohja tästä:
2. Seuraava askel – Mitä voit tehdä päästäksesi tavoitteeseen?
Soveltuvuus: Kaikki ikäryhmät alakoulusta alkaen.
Tehtäväkuvaus: Jalkapohjaan kirjoitetaan keskustelun päätteeksi, mikä olisi seuraava askel kohti asiakkaalle tärkeää tavoitetta. Tätä pohjaa voi käyttää vaikka jokaisen keskustelun päätteeksi.
Ohje: Nyt kun olemme tunnistaneet, mikä on tällä hetkellä tavoitteesi, voit kirjoittaa sen isoon jalkapohjaan. Tavoitteen tulee olla konkreettinen ja saavutettavissa oleva. Esimerkiksi jos tavoitteesi on vähentää luokassa puhumisen jännittämistä, seuraava askel voisi olla vaikkapa viitata kerran oppitunnilla seuraavana päivänä.
Voit halutessasi pilkkoa tavoitteen useampaan osaan (pienet ja iso jalkapohja), esimerkiksi: Viittaan huomenna kerran (pikkujalkapohja), viittaan ensi viikolla joka päivä yhden kerran enemmän kuin edellisenä päivänä (iso jalkapohja), siedän jännityksen tunnetta viitatessa (kolmas jalkapohja).
Sovellus: Asiakas voi piirtää oman käden kuvia pohjaksi ja käyttää sitä samaan tapaan kuin jalkapohjaa. Pohjaksi voidaan tehdä myös yhteisten käsien kokoelma, johon esim. ryhmän/perheen jäsenet kirjoittavat, mitä kukin voi omalta osaltaan tehdä yhteisen tavoitteen edistämiseksi.
Tulosta kuvapohja tästä:
3. Tukijoukot -palapeli – Keneltä ja miten saat tukea muutokseen?
Soveltuvuus: Kaikki.
Tehtäväkuvaus: Sen jälkeen, kun asiakas on kartoitustehtävien avulla tai muulla tavalla jäsentänyt muutostarpeen elämässään, nimetään mahdolliset tuki-ihmiset ja tukitavat tavoitteen toteutumisen edistämiseksi. Suosittelemme ennemmin pieniä ja saavutettavissa olevia tavoitteita, kuin suuria muutoksia.
Ohje: Nyt tiedämme, että haluaisit tämän asian/tilanteen muuttuvan elämässäsi. Kirjoita muutostavoitteesi keskimmäiseen palapelin palaan. Kirjoita sitten siinä palassa kiinni oleviin palasiin, mitä voisit itse tehdä tavoitteesi edistämiseksi. Sitten mieti, ketkä voisivat auttaa muutosta toteutumaan. Valitse 2–4 ihmistä, jotka saattaisivat olla tukenasi. Sitten jutellaan heidän kanssaan joko yhdessä tai niin, että minä juttelen ja sinun ei tarvitse olla mukana. Juttelun aikana tukijoukkoon osallistuvat kirjoittavat irtonaisiin palasiin, mitä voivat tehdä tueksi tavoitteesi onnistumiselle. Viikoittain jutellaan tukijoukon kanssa ja seurataan, miten tavoite on edistynyt. Sen mukaan siirretään palapelin paloja lähemmäksi toisiaan. Lopuksi juhlistetaan sopivalla tavalla tavoitteen toteutumista
Esimerkkiohjeita tukijoukkolaisille:
- Leo haluaisi viihtyä paremmin koulussa. Varsinkin välitunneilla on tylsää, hän ei keksi tekemistä. Pystyisitkö sinä auttamaan siinä asiassa? Mitä voisit tehdä?
- Maikista tuntuu hankalalta, kun pitäisi kerätä kotona tavaroita reppuun ja lähteä ajoissa harrastuksiin tai kouluun. Voisitko sinä jotenkin auttaa, että lähteminen olisi Maikille mukavampaa?
Tulosta kuvapohja tästä:
4. Merimatka – Mitkä ovat voimavaroja, esteitä ja etappeja matkalla tavoitteisiin
Soveltuvuus: Yläkouluikäisistä aikuisiin.
Tehtäväkuvaus: Merimatka sopii parhaiten tavoitekeskusteluksi, kun asiakkaan elämää on jo jäsennetty kartoituskeskustelussa. Purjevene kuvastaa asiakasta elämän merellä, jossa hän kohtaa esteitä ja saa apua matkallaan kohti tavoitteitaan ja toiveitaan. Mikäli pohjaan haluaa kirjoittaa, se kannattaa suurentaa A3-kokoon. Pohjaa voi käyttää myös pelkästään keskustellen. Kortteja ei tässä kannata käyttää, koska asiat ovat jokaisella hyvin yksilölliset.
Ohje:
- Purjeet. Mikä tuo iloa ja tukea? Kirjoita purjeisiin tärkeimpiä elämääsi tukevia voimavaroja ja iloa tuovia asioita, kuten harrastuksia, ihmissuhteita, mieluisia paikkoja ja tiloja tms.
- Majakka. Mitä toivot? Kirjoita majakkaan pitkän tähtäimen tavoite tai toive, kuten jaksamisen lisääntyminen tai omien rajojen tunnistaminen.
- Karit. Mikä estää ja häiritsee? Kirjoita karien alle esteitä, jotka vaikeuttavat tavoitteeseen pääsemistä, kuten liika kännykällä oleminen, liikunnan tai unen puute, epäterveellinen syöminen, yksinäisyys tms.
- Poijut. Mikä auttaa? Kirjoita poijujen alle välietappeja, jotka auttavat tavoitteeseen pääsemisessä, kuten klo 10 nukkumaan meneminen, kännykällä olon rajaaminen max. 2 h/päivä, pyöräily kouluun tms.
Tulosta kuvapohja tästä:
Jaa artikkeli