Tarinatori

Tervetuloa Tarinatorille!

Valitkaa yhdessä lasten ja nuorten kanssa mieluisin torikoju ja sukeltakaa tarinan vietäväksi. Torille ovat tervetulleita kaikki lasten kanssa toimivat, kuten: harrastusryhmä, vanhempainyhdistys, päiväkoti, koulu ja kotiväki. Tehdään ikimuistoinen retki tarinoiden maailmassa, yhdessä lasten ja nuorten kanssa!

Minkä Tarinatorin kojun äärelle sinä ja ryhmäsi haluaisitte pysähtyä vai vierailisitteko toimintavuoden mittaan niissä kaikissa? Torikojuja voi soveltaa vapaasti ikäryhmälle sopivaksi.

Lapsen oma tarina

Kannustetaan lasta kirjoittamaan ja kuvittamaan oma kirja!

Tulosta valmis tarinapohja, johon lapsi voi kirjoittaa ja kuvittaa ikioman tarinansa. Tulosteen toiselle puolelle lapsi voi suunnitella kirjan kannet ja takakansitekstin.

Tarinan voi myös saduttaa (=aikuinen kirjaa lapsen kertoman tarinan ylös juuri sellaisena, kuin lapsi sen kertoo).

Kun kirja on valmis, se ansaitsee tulla luetuksi! Järjestetään vaikka kirjanäyttely tai kirjanjulkistamisjuhlat!

Tulosta valmis tarinapohja tästä (pdf)

Kirjat vaihtoon

Toisen vanha on toiselle uusi! Kutsutaan perheet koolle vaihtamaan kirjoja ja vietetään yhdessä mukava tuokio tarinoiden parissa. Vaihtotorin yhteyteen voidaan myös perustaa viihtyisiä lukunurkkauksia!

Satunaamiaiset

Pukeudutaan satuhahmoiksi, järjestetään naamiaiset fantasiatarinoiden hengessä. Lasten ohella myös aikuiset saavat heittäytyä oman suosikkihahmonsa rooliin!

Mummot ja Vaarit lukemaan!

Kutsutaan isovanhempia lukemaan lapsille päiväkodissa, koulussa tai muussa lapsiryhmässä. Toimii myös toisin päin: lapset ja nuoret vierailevat lukemassa ikäihmisille!​

Vanhempien satumaailma

Kannustetaan lapset utelemaan kotona, mitkä olivat vanhempien lapsuusajan suosikkitarinoita. Poimitaan vastauksista lukemista tarinatuokioihin. Aiheen tiimoilta on mainio hetki tehdä myös tutkimusmatka kirjastoon.

Satunäytelmä

Harjoitellaan pienoisnäytelmä yhdessä valitusta sadusta ja esitetään se yleisölle, esimerkiksi kotiväelle vanhempainillassa tai videon välityksellä.

Open Mic – lava on vapaa!

Kutsutaan oppilaiden läheiset yhteiseen tapahtumaan, jossa lapset ja nuoret esittävät omia runojaan, ajatuksiaan ja tarinoitaan yhdessä valitusta teemasta.

Lavarunoja ja nuorten omia tarinoita voidaan työstää esimerkiksi Lukukeskuksen Mun tarina -tehtävien avulla.

Lue myös 10 faktaa lukemisesta (lukukeskus.fi).

Tulosta Tarinatorin koko valikoima klikkaamalla tästä (pdf).

Tarinatorin kojut ovat syntyneet osana Suomen Vanhempainliiton Karuselli-hanketta sekä Kiedo meidät tarinaan -lukukampanjaa. Kampanjalla haluamme edistää lasten, nuorten ja perheiden lukuintoa. Kampanja huipentuu vuosittain valtakunnalliseen lukutaitoviikkoon.

Yhteistyössä: