poika ja suuri saippuakuplarengas

Hienoa, että saavuit vanhempaintoiminnan pariin!

Kodin ja koulun aikuiset muodostavat yhdessä turvaverkon, joka kannattelee lasta läpi koulupolun. Erityisen tärkeää tämä on kun lapsi siirtyy päiväkodista kouluun, alakoulusta yläkouluun tai yläkoulusta toiselle asteelle.

Vanhempien läsnäolo päiväkodissa, koulussa ja toisen asteen oppilaitoksissa on tärkeää. Yhdessä vanhemmat voivat osallistua kasvatusyhteisön kehittämiseen ja arkeen, tukea päiväkotia, koulua tai oppilaitosta opetus- ja kasvatustehtävässä, sekä vaikuttaa lapsia, nuoria ja perheitä koskevaan päätöksentekoon omassa kunnassa.

Vanhemmat toimijana varhaiskasvatuksessa

Kodin ja koulun yhteistyö peruskoulussa

Tutustu lisää tästä

sumennettu tyttö maalaamassa

Vanhempien tuki toisella asteella on tärkeää!

pieni kokkipoika maistaa keittoa

Vanhempainyhdistyksille

Mitä vanhempaintoiminta on?

Vanhempaintoiminta on innostavaa ja monipuolista vapaaehtoistoimintaa, mikä edistää terveellistä, turvallista ja hyvinvoivaa yhteisöä.

Vanhempaintoiminnassa pääsee vaikuttamaan oman lapsen päiväkoti- ja kouluarkeen, tekemään merkityksellistä vapaaehtoistyötä lasten ja nuorten sekä koko koulu- ja päiväkotiyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi, toimimaan yhdessä muiden vanhempien, lasten ja nuorten sekä kasvatusalan ammattilaisten kanssa sekä pääset mukaan innostavaan ja monipuoliseen toimintaan, opit uusia asioita ja saat vertaistukea vanhemmuuteen.

Tervetuloa vanhempaintoimijoiden joukkoon!

Terveyden edistämisen vertailutietojärjestelmän eli TEAviisarin tulosten mukaan kolmessa koulussa neljästä on säännöllisesti toimiva vanhempainyhdistys. Koulujen luokkakohtainen ja päiväkotien vanhempaintoiminta mukaan lukien vanhempaintoimijat ovat merkittävä vaikuttajajoukko.

Vanhempaintoiminta voi olla ryhmä- tai luokkakohtaista tai yhteisön kaikille lapsille suunnattua toimintaan. Eri puolilla Suomea toimii myös kuntakohtaisia vanhempainyhdistyksiä.

Vanhempaintoiminta voi olla esimerkiksi luokkakohtaista tai ryhmäkohtaista vanhempaintiimin toimintaa, vanhempaintoimikunnan (rekisteröimätön) tai vanhempainyhdistyksen (rekisteröity) toimintaa. Vanhempaintiimin tai vanhempaintoimikunnan aloittaminen on nopeaa eikä vaadi erityisiä toimenpiteitä mutta se ei ole oikeuskelpoinen eli se ei voi hankkia nimiinsä omaisuutta tai avata pankkitiliä tai kuulua jäsenenä yhdistykseen. Eri puolilla Suomea toimii myös kuntakohtaisia vanhempainyhdistyksiä, jotka kokoavat kunnan alueen vanhemmat yhteen.

Kun vanhempaintoiminta käynnistetään jo päiväkodissa, yhteistyön kulttuuri kantaa peruskouluun ja aina toiselle asteelle saakka.

Pääset mukaan toimintaan kysymällä lapsesi päiväkodin, koulun tai toiseen asteen oppilaitoksen opettajalta tai rehtorilta, onko yhteisössä vanhempaintoimintaa. Jos on, lähde rohkeasti mukaan. Mikäli yhteisössä ei ole vanhempaintoimintaa, aloita keskustelu päiväkodin, koulun, luokan tai ryhmän vanhempien kesken ja valitkaan joukostanne muutama aktiivinen toimija, jotka kutsuvat vanhemmat koolle. Muistakaa pyytää mukaan myös päiväkodin, koulun tai toisen asteen oppilaitoksen edustaja.

Vanhempaintoiminnan aloittaminen

Tutustu tarkemmin

Tutustu monipuoliseen vanhempaintoimintaan

Aineistot

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Aineistojen pikalinkit

Aineistopankkiin