Tervetuloa toiselle asteelle!

Opas peruskoulunsa päättävän nuoren vanhemmalle

Peruskoulu on takana ja nuoresi on siirtymässä toiselle asteelle. Se on iso askel nuoren ja koko perheen elämässä. Opiskelu toisella asteella on paljon peruskoulua itsenäisempää ja tärkeä vaihe jatko-opintojen ja urapolun näkökulmasta.

Toiselle asteelle siirryttäessä nuorten koulutuspolut eriytyvät ja he astuvat uudenlaiseen opiskeluympäristöön. Se voi jännittää nuorta ja ehkä myös sinua vanhempana. Toisen asteen opintoihin siirtyminen tarkoittaa nuorelle myös ensiaskeleita kohti aikuisuutta. Opintojen aikana nuori ottaa enemmän vastuuta opiskelustaan, mutta tarvitsee edelleen vanhemman tukea ja kannustusta. On tärkeää jutella nuoren kanssa opintoihin liittyvistä asioista, vaikka hän on jo itsenäistyvä nuori.

Toivomme, että saat tästä oppaasta tukea ja apua nuoresi toiselle asteelle siirtymiseen ja siihen liittyviin pohdintoihin!

Sisällysluettelo

1. Vanhemmalle
  2. Toiselle asteelle hakeminen
  3. Toisen asteen koulutukset: lukio ja ammatillinen oppilaitos
  4. Opiskelutoverit ja oppilaitosyhteistyö ovat tärkeitä
  5. Kodin ja oppilaitoksen yhteistyötä tarvitaan toisella asteella
  6. Toinen aste muuttaa opiskelua – itsenäistyvä nuori tarvitsee tukeasi
  7. Toisella asteella pohditaan jatko-opintoja ja työelämään siirtymistä
  8. Terveelliset elämäntavat ja arkirytmi
  9. Teini-ikäisestä itsenäiseksi ja täysi-ikäiseksi

Lataa Tervetuloa toiselle asteelle tästä

Sarjaan kuuluvat myös:

Tervetuloa yläkouluun!

Koulu alkaa, tervetuloa!

Päiväkoti alkaa, tervetuloa!

Sarjan ovat tuottaneet yhteistyössä Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola. Sarjan ruotsinkieliset versiot löydät täältä.