Asia: Opetushallitus OPH-5207-2025
Annettu Lausuntopalvelu.fi:n kautta 23.10.2025
Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet
Palautetta ja muutosehdotuksia perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutoksiin
Suomen Vanhempainliitto katsoo, että perusopetuksen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteiden kodin ja koulun yhteistyön luvussa (6.2.) pitäisi painottaa vahvemmin monikielisen ja -kulttuurisen kodin ja koulun yhteistyön näkökulmaa. Valmistava opetus on maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vanhemmille usein ensimmäinen kosketus suomalaiseen kouluun ja koulutusjärjestelmään ja sen aikana rakennetaan pohja lapsen koulunkäynnille. Vanhemmille on tärkeää antaa tietoa valmistavasta opetuksesta, suomalaisesta koulusta ja sen toimintatavoista. Vanhemmille suunnatussa viestinnässä tulee painottaa ymmärrettävyyttä (selkosuomi, viestit omalla äidinkielellä mahdollisuuksien mukaan, teknologian hyödyntäminen viestinnässä). Apuna voidaan käyttää koulujen monikielisiä ohjaajia, kuntien kulttuuriohjaajia ja tulkkeja. Hyviä kokemuksia on saatu myös kaupunkien ja kuntien hankkeista, joilla on tuettu maahanmuuttajataustaisten perheiden vastaanottamista valmistavan opetuksen tukena.
Valmistavan opetuksen aikana rakennetaan myös pohjaa tulevalle kodin ja koulun yhteistyölle. Vanhemmille on tärkeää kertoa kodin ja koulun yhteistyön käytännöistä, vanhempien roolista lapsen koulunkäynnin tukena ja koulun odotuksista vanhemmille. Myös vanhempien keskinäiselle tutustumiselle ja verkostoitumiselle on tärkeää varata aikaa.
Perusopetuksessa järjestettävä valmistavan opetuksen lisäopetus (luku 5.4.4)
Opetukseen ohjaaminen ja opetuksen järjestäminen
Kuvausta tulee muuttaa/täydentää seuraavasti:
Kuvauksessa sanotaan: ’Valmistavan opetuksen lisäopetuksen tarve arvioidaan lähtökohtaisesti perusopetukseen valmistavan opetuksen loppuvaiheessa. Arvioinnin tekee perusopetukseen valmistavaa opetusta antanut opettaja yhteistyössä muiden oppilasta opettaneiden opettajien kanssa.’ … ’Oppilaalle laaditaan suunnitelma opintoja varten opettajien yhteistyönä. Suunnitelmassa täsmennetään oppilaan opetuskielen opetuksen tavoitteet erityisesti niissä oppiaineissa, joissa valmistavan opetuksen lisäopetusta annetaan. Suunnitelmaa laativat opettajat voivat käydä keskustelun valmistavan opetuksen lisäopetuksen tarpeesta ja tavoitteista oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa.’
Suomen Vanhempainliitto kannattaa sitä, että arvioinnin valmistavan opetuksen lisäopetuksen tarpeesta tekevät oppilasta opettaneet opettajat. Samalla Vanhempainliitto pitää tärkeänä, että oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa käydään aina keskustelu, jossa myös heille avataan lisäopetuksen tarve, tavoitteet ja toteuttamisen tavat.
Suomi/Ruotsi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä
Palautetta ja muutosehdotuksia S2-opetussuunnitelman perusteiden osittaiseen muutokseen
Perustetekstissä sanotaan: ’Kunkin oppilaan tarpeen suomi toisena kielenä -oppimäärään arvioivat oppilasta opettavat opettajat yhdessä. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista (PoL 30§). Koska opetus tulee järjestää oppilaan edun, (PoL 3a§) ikäkauden ja edellytysten mukaisesti, oppimäärän valinnassa on keskeistä, että oppilas saa hänelle parhaiten soveltuvan oppimäärän mukaista opetusta.’
Suomen Vanhempainliitto lisäisi edellisen osion perään lauseen: Sen vuoksi oppilaan huoltajalle on tärkeää perustella/selvittää suomi toisena kielenä -oppimäärän tarvetta ja lapsen edun mukaista oppimäärän valintaa.
Suomen Vanhempainliitto ry, Finlands Föräldraförbund rf