Päätöksenteko ja vaikuttaminen

Suomen Vanhempainliiton ylin päättävä elin on liittokokous, jota edustavat liiton jäsenyhdistyksetJokainen jäsenistöön kuuluva yhdistys on oikeutettu lähettämään liittokokoukseen yhden edustajan. Liittokokous valitsee liiton hallituksena toimivan johtokunnan, johon kuuluu puheenjohtaja ja kymmenen muuta jäsentä, sekä heille nimetyt varajäsenet. Vanhempainliiton johtokunta ja sen jäsenet edustavat paikallisia vanhempainyhdistyksiä ja tuovat liiton toiminnan kehittämiseen tärkeän äänen kentältä.

Johtokunnan edustajat valitaan kahdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Johtokunnan sihteerinä toimii Vanhempainliiton toiminnanjohtaja, joka myös johtaa ja tukee liiton toimiston arkipäiväistä työtä ja henkilöstöä.

Vanhempainliiton johtokunta vuonna 2022

Johanna Laisaari, Helsinki
johanna.laisaari(at)vanhempainliitto.fi

Varapuheenjohtaja Jenni Helenius

Johtokunnan jäsenet

Jenni Helenius, Helsinki (varalla Tuulikki Savolainen, Kuopio)

Elina Johansson, Lohja (varalla Laura Niemelä, Eurajoki)

Sanna Kivinen, Oulu (varalla Ulriikka Savela–Huovinen, Espoo)

Johnny Kronqvist, Lohja (varalla Marjo Raappana, Oulu)

Maarit Laurinen, Turku (varalla Tanja Forcythe–Reid, Vantaa)

Marika Salomaa, Porvoo (varalla Kati Rita, Ristijärvi)

Margit Sjöroos, Helsinki (varalla Katri Höök, Vantaa)

Kirsi Sutton, Helsinki (varalla Niina Mäkelä, Humppila)

Anna Takatupa, Lieto (varalla Susanne Ekola, Akaa)

Sanna Valtonen, Helsinki (varalla Janica Uusitalo, Pori)

Liiton vaikuttamistyö

Suomen Vanhempainliitto osallistuu aktiivisesti kasvatus- ja opetusalaa koskevaan keskusteluun, alan kehittämiseen ja päätöksentekoon. Toimimme jäsenenä monissa työryhmissä ja tuomme vanhempien ääntä ja näkökulmaa esiin lainvalmistelijoiden ja päättäjien työn tueksi.

Vaikutamme lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin myös yhteistyössä monien eri järjestöjen kanssa. Ruotsinkielinen sisarjärjestömme Förbundet Hem och Skola i Finland on meille läheinen kumppani.

Olemme mukana Anna ääni lapselle -kampanjassa ja Koulurauha-työssä ja osallistumme valtakunnallisten teemaviikkojen, kuten Mediataitoviikon ja Liikenneturvallisuusviikon järjestämiseen. Olemme kumppanina mm. Maailman suurin vanhempainilta sekä Maailman suurin varhaiskasvatuksen ilta -tapahtumia järjestämässä. Tuomme Vanhempainliiton asiantuntemusta ja työtä näkyviin myös monissa muissa kasvatus- ja opetusalan tapahtumissa ja messutapahtumissa. Järjestämme webinaareja ja koulutusta kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille ja opiskelijoille, vanhemmille ja vanhempainyhdistyksille.

Vuonna 2021 Suomen Vanhempainliitto laati yhteensä 25 lausuntoa.

Tutustu lausuntoihimme täällä