Vanhempien barometri

Suomen Vanhempainliitto toteuttaa vuorovuosin Vanhempien barometri -kyselyn varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella olevien lasten ja nuorten vanhemmille.

Vanhempien barometrit tuovat esiin kotien näkökulmaa kasvatukseen ja koulutukseen sekä niiden kehittämiseen. Tutkimusten tuloksia voivat hyödyntää päättäjät, koulutuksen kehittäjät, rehtorit, opettajat ja muu henkilökunta sekä vanhempainyhdistykset ja vanhemmat.

Vanhempien barometri tehdään yhteistyössä Vanhempainliiton ruotsinkielisen sisarjärjestön Förbundet Hem och Skolan kanssa.

Ruotsinkielinen aineisto – Föräldrabarometer (hemochskola.fi)

Onko hyvä varhaiskasvatus lottovoitto? – Vanhempien näkemyksiä varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola kartoittivat Vanhempien barometri 2023 kyselyllä lasten vanhempien ja huoltajien näkemyksiä varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta keskittyen erityisesti vanhempien osallisuuteen, kodin ja varhaiskasvatuksen väliseen yhteistyöhön sekä arkeen ja kasvatukseen kotona. Kyselyyn vastasi 8685 vanhempaa.

Vanhempien barometri – varhaiskasvatus ja esiopetus (2023-2024)