Tervetuloa yläkouluun!

Tervetuloa Yläkouluun - opas seiskaluokkalaisten vanhemmille kansikuva

Opas seiskaluokkalaisen vanhemmalle

Alakoulu on takana ja lapsesi on siirtymässä 7. luokalle. Uusi mielenkiintoinen elämänvaihe on alkamassa. Yläkoulu tuo monia uusia asioita koulunkäyntiin ja on tärkeä vaihe jatko-opintojen näkökulmasta. Nuoreksi kasvaminen, siihen liittyvä ilo ja joskus myös haasteet kuuluvat yläkouluvaiheeseen. Seitsemännen luokan aloittaminen jännittää todennäköisesti lastasi ja ehkä myös sinua vanhempana.

On tärkeää keskustella lapsen kanssa yläkouluun liittyvistä asioista. Vanhempana kannattaa suhtautua yläkouluun siirtymiseen innostuneesti ja kannustavasti. Vanhempien luottamus ja suhtautuminen kouluun ja opettajiin heijastuu lapseen, vaikuttaa koulumotivaatioon ja lapsen kouluun kiinnittymiseen.

Lataa Tervetuloa yläkouluun – opas tästä (fin, pdf)

Tilaa suomenkielinen opas täältä (mailservice.fi)

Vanhempainiltaan

Tervetuloa yläkouluun -oppaaseen perustuvat diat auttavat sinua pitämään vanhempainillan, jossa käytte oppaan teemoja läpi vanhempien kanssa keskustellen. Opas on suunnattu seiskaluokkalaisten vanhemmille, mutta sitä voi käyttää myös ylempien luokkien vanhempainilloissa keskustelun pohjana.

Lataa Tervetuloa yläkouluun – diat (pptx)

Sarjaan kuuluvat myös:

Päiväkoti alkaa, tervetuloa!

Koulu alkaa, tervetuloa!

Tervetuloa toiselle asteelle!

Sarjan ovat tuottaneet yhteistyössä Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola.