Kohdataan Educassa 26.-27.1.2024

Vuoden 2024 Educa-tapahtuman teema on Kohdataan – Opettajat, oppijat, rehtorit, johtajat, vanhemmat. Kodin ja koulun yhteistyön asiantuntijana kannamme kortemme kekoon ja kutsumme kaikki opetus- ja kasvatusalan ammattilaiset, opiskelijat, päättäjät ja vaikuttajat dialogin äärelle osastollemme 6h100.

Kohtaamme messuvieraita tänä vuonna yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme ja dialogin edelläkävijän Erätaukosäätiön kanssa. Tarjoamme konkreettisia työkaluja ja malleja kodin ja koulun yhteistyön sekä keskustelevan kulttuurin kehittämiseen päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa.

Vanhempainliitto mukana Educan ohjelmistossa

Kuka kohtaamista johtaa?

Pyöreän pöydän keskustelussa pohditaan johtamisnäkökulmaa mm. vanhempien ja kollegoiden kohtaamiseen. Johtaja vaikuttaa omalla toiminnallaan merkittävästi siihen, miten työyhteisössä kohdataan esim. vanhemmat ja kollegat. Myönteinen asenne helpottaa vaikeittenkin asioiden hoitamista keskusteluissa.

Kuka kohtaamista johtaa -keskustelua johdattelevat toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jones, Suomen Vanhempainliitosta ja toimitusjohtaja Laura Arikka Erätauko-säätiöstä. Keskustelussa ovat mukana Suomen Rehtorit ry:n puheenjohtaja Antti Ikonen, Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat OPSIA ry:n puheenjohtaja Matti Hursti, Koulutuksen esimiehet ja asiantuntijat KEA ry:n puheenjohtaja Markku Ollila sekä puheenjohtaja Anitta Pakanen Varhaiskasvatuksen Opettajien liitosta.

Paikka ja aika: Taito-lava, pe 26.1.2024 klo 12.15 – 13.00

Vanhemmat! Uhka vai mahdollisuus?

Meillä aikuisilla on yhteinen tavoite tukea nuorten hyvinvointia. Miksi vanhemmista kuitenkin toisinaan tulee haastavia ja heidät koetaan hankalina? Vanhempainliiton pitkä kokemus kasvatusyhteisön ja kodin yhteistyöstä osoittaa, että kotien kanssa tehtävän yhteistyön vaikutukset nuoren oppimiseen ja elämässä pärjäämiseen ovat merkittävät. Onko olemassa nuorten ongelmia, joissa kodilla ei ole roolia?

Puheenvuorossa hyödynnetään Vanhempainliiton kokemuksia ja tietoa toisella asteella työskentelystä sekä vuonna 2023 julkaistun Vanhempien Barometri – toinen aste -tutkimuksen tuloksia. Teemaa tarkastellaan Vanhempainliiton asiantuntijoiden ja nuorisotutkimuksen näkökulmista. Aiheesta keskustelevat nuorisotutkija Tomi Kiilakoski Nuorisotutkimusseurasta sekä toisen asteen koulutuksen asiantuntija Minna Palmu ja yhteisötyön asiantuntija Ville Koikkalainen Suomen Vanhempainliitosta.

Paikka ja aika: Luentosali 203, pe 26.1.2024 klo 16.30 – 17.15

Tapahtuman järjestää

Educan järjestävät yhteistyössä Helsingin Messukeskus ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.

Educan aukioloajat:

pe 26.1. klo 10–19