Peruskoulun päättötodistus on kansalaisoikeus -webinaari 11.10.2023 klo 12–15

Peruskoulun päättötodistus on kansalaisoikeus – myös erityistä tukea opinnoissaan tarvitseville nuorille

Kuinka voimme varmistaa, että jokainen nuori pääsee elämässään peruskoulusta eteenpäin? Peruskoulun päättötodistus on välttämätön edellytys ja avain tulevaisuuteen, nuoren omannäköiseen ja hänelle hyvään elämään. Miten ammattilaisina ja huoltajina yhdessä ja yhteistyössä voisimme toimia niin, että luomme nuorillemme parhaan mahdollisen ympäristön peruskouluopinnoista selviämiseen ja tarjoaisimme jokaiselle nuorelle laadukkaan, yksilöllisen tuen opinpolulla eteen tulevissa nivelvaiheissa.

Tervetuloa mukaan Suomen Vanhempainliiton, Autismiliiton ja NAM – Neurokirjon Ammattilaisten järjestämään webinaariin keskiviikkona 11.10.2023 klo 12–15. Webinaari on suunnattu kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille, vanhemmille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Tilaisuus on maksuton ja se toteutetaan Zoom-webinaarialustalla.

12.00 Tervetuloa mukaan!
Satu Taiveaho, toiminnanjohtaja, Autismiliitto ry

12.05 Kommunikaatio ja vuorovaikutus oppimisen perustana ja ympäröivän maailman ymmärtämisen selkeyttäjänä – voimauttava vuorovaikutus ja hyvät kohtaamiset avaimina arjen kuntoutumisessa.
Marika Hurme, toimintaterapeutti, Toikun Oy. Heidi Boman, puhevammaisten tulkki, Sivupersoona Oy.

13.00 Menetelmiä monialaisen, oikea-aikaisen ja yhteisen ohjaustyön toteuttamiseen nuoren arjessa. Käytännön menetelmiä ja kokemuksia ohjausyhteistyöstä.
Niina Wallenius, NOPO -nivelvaiheen opinto-ohjaaja, Oulun kaupunki. Jaana Heikkinen, opinto-ohjaaja, Ammattiopisto Luovi

13.50 Tauko

14.00 Erilaisten oppilaiden tukeminen oppilaitoksen arjessa. Oppilaan vahvuuksien tunnistaminen, kannustava ja vahvuuskeskeinen palaute sekä huoltajien arvostava kohtaaminen yhteistyön voimavarana.
Jaana Körkkö, ammatillinen erityisopettaja, Ammattiopisto Luovi

14.40 Kommenttipuheenvuorot
Minna Palmu, toisen asteen koulutuksen asiantuntija sekä Ville Koikkalainen, yhteisötyön asiantuntija, Chillisti mukana -hanke, Suomen Vanhempainliitto ry

14.55 Päätössanat
Saija Ohtonen-Jones, toiminnanjohtaja, Suomen Vanhempainliitto ry

Webinaarin vetäjänä toimii Suomen Vanhempainliiton yhdenvertaisuusasiantuntija Aslak Rantakokko.

Ilmoittautuminen

Webinaariin voivat osallistua kasvatus- ja opetusalan ammattilaiset, vanhemmat sekä kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Ilmoittaudu mukaan tästä!

Tapahtuman järjestää