Vanhempien Barometri -kyselyn julkaisutilaisuus 17.4.2023

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland toteuttivat ensimmäistä kertaa toisella asteella opiskelevien vanhemmille suunnatun Vanhempien Barometri -kyselyn. Kyselyllä kerättiin vanhempien kokemuksia ja näkemyksiä nuorten opiskelusta ja hyvinvoinnista, kodin ja oppilaitoksen yhteistyöstä sekä vanhemmuudesta. Kyselyyn vastasi 7 168 lukiossa ja ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevan vanhempaa.

Suurin osa kyselyyn vastanneista vanhemmista suhtautui luottavaisesti siihen, että heidän lapsensa saavat opintonsa suoritetuksi. Barometrin tulokset kuitenkin kertovat, että vanhemmilla ei ole riittävästi tietoa ja välineitä tukea lapsensa opintoja. Julkaisutilaisuudessa esitetään suosituksia siitä, miten koti ja oppilaitos voivat yhdessä tukea nuorten hyvinvointia ja oppimista.

Vanhempien Barometri -kyselyn tulokset julkaistaan maanantaina 17.4.2023 klo 14.00–15.30. Tuloksia esitellään suomeksi ja ruotsiksi. Julkaisutilaisuus järjestetään avoimena verkkotilaisuutena Zoomissa. Tilaisuuteen pääsee osallistumaan tästä linkistä. Kutsua saa välittää eteenpäin oman työyhteisön sisällä!

Tilaisuuden ohjelma

14.00 Alkusanat
Toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jones, Suomen Vanhempainliitto
Verksamhetsledare Micaela Romantschuk, Förbundet Hem och Skola

14.10 Vanhempien Barometri -kyselyn tulosten esittely
Specialsakkunnig inom utbildning Katarina Perander-Norrgård, Förbundet Hem och Skola
Toisen asteen koulutuksen asiantuntija Minna Palmu, Suomen Vanhempainliitto

14.40 Kommenttipuheenvuorot
Kouluterveyskyselyn kehittämispäällikkö Jenni Helenius, THL
Opiskelija, ammatillinen oppilaitos
Opiskelija, lukio
Koulutuspäällikkö

15.00 Loppukeskustelu
Verksamhetsledare Micaela Romantschuk, Förbundet Hem och Skola
Toiminnanjohtaja Saija Ohtonen-Jones, Suomen Vanhempainliitto

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan kyselyn tuloksista ja keskustelemaan niistä!

Tapahtuman järjestää

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland

Zoom-webinaarialusta

Tapahtuma-aika

17.4.2023 klo 14:00 - 15:30

Lisää kalenteriin Lisää Google kalenteriin

Ohje Zoom-webinaarihuoneeseen liittymiseen:

Klikkaamalla Zoom-linkkiä voit osallistua tilaisuuteen, joko suoraan selaimen kautta (suosituksena Chrome-selain) tai asentamalla Client-ohjelman omalle koneelle.

Zoom Client for Meeting -ohjelma on omalle tietokoneelle asennettava ohjelma. Sovelluksen voi ladata myös mobiililaitteelle, jolloin pitää mennä puhelimen omaan sovelluskauppaan ja hakea sovellus sieltä nimellä ”Zoom Cloud Meetings”.