Yhdistyskehittäjä-verkkokoulutus 14.9.–9.11.2023

Yhdistyskehittäjä-verkkokoulutus

Yhdistyskehittäjä on verkkokoulutus yhdistystoiminnan organisoimisesta ja kehittämisestä. Tavoitteena on osallistujien oman yhdistyksen toiminnan  kehittäminen koulutusmateriaalin ja oppimistehtävien avulla. Verkkokoulutus sisältää kirjallista lukumateriaalia, järjestöjen haastatteluja onnistuneesta toiminnasta sekä oppimistehtäviä ja keskusteluja. Koulutus soveltuu kaikille vanhempaintoimijoille, jotka haluavat kehittää ja ryhdistää oman yhdistyksen toimintaa. Koulutuksen järjestää Suomen Vanhempainliitto ja kokonaisuus toteutetaan 14.9.-9.11.2023.

Kenelle

Yhdistyskehittäjä on verkkokoulutus sinulle, joka toimit yhdistyksen hallituksessa tai muussa vastuuroolissa. Haluatko oppia lisää siitä, miten tehdä yhdistyksen toiminnasta sujuvaa, luoda kiinnostavia toimintamahdollisuuksia, hankkia uusia jäseniä ja pitää huolta nykyisistä? Koulutuksessa pääset verkostoitumaan myös muiden yhdistyskehittäjien kanssa.

Koulutuksen osaamistavoitteet

Osallistuja

• saa valmiudet toimia hyvän hallintotavan mukaisesti
  • saa valmiudet kehittää yhdistyksen toimintaa
  • osaa soveltaa erilaisia menetelmiä ja työkaluja
  • osaa edistää motivoivaa hallitustyöskentelyä
  • osaa suunnitella ja arvioida yhdistyksen toimintaa.

Verkkokoulutuksen jaksot

1. Ennakkotehtävä ja aloituswebinaari: Tutustuminen, ohjeet ja aikataulu. Järjestöjen organisaatiorakenteet.
  2. Toimiva yhdistyshallinto: Mitä yhdistystoiminta on? Oman yhdistyksen säännöt ja yhdistyslaki. Mikä on yhdistyksen tarkoitus, miksi ollaan olemassa?
  3. Motivoiva hallitustyöskentely: Ketä ovat luottamushenkilöt ja mitä he tekevät? Hallituksen työnjako: delegointi ja vastuiden jakaminen. Ryhmäyttäminen ja vuorovaikutus. Jaksaminen ja sitoutuminen.
  4. Yhdistyksen vuosi: Mitä asioita kuuluu yhdistyksen vuoteen? Toiminnan suunnittelu ja kehittäminen. Viestintä osana kaikkea toimintaa.
  5. Sujuva jäsentoiminta: Miten jäsenistä huolehditaan? Jäsenhuolto ja -hankinta. Jäsenviestintä.
  6. Vaikuttavuus ja arviointi yhdistyksessä. Miksi mitata vaikuttavuutta? Hyvät tavoitteet ja mittarit.
  7. Lopputehtävä ja päätöswebinaari.

Koulutuksen käytännön toteutus

Koulutus toteutetaan Howspace-verkkoalustalla, josta löydät koulutuksen videotallenteet, oppimistehtävät ja lukumateriaalin. Koulutus sisältää kaksi yhteistä webinaaritapaamista sekä välikeskustelun. Tehtäviin sisältyy itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteistä sparrailua ja verkostoitumista muiden yhdistystoimijoiden kanssa.

Koulutuksella on yhteinen aloitus- ja lopetusajankohta sekä yhteinen aikataulu. Koulutuksen kesto on 9 viikkoa. Koulutuksen laajuus on 2 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 54 tunnin opiskelua. Koulutuksesta on mahdollisuus saada todistus, kun olet suorittanut osat hyväksytysti. Koulutus on osallistujille maksuton.

Lisätiedot:
Järjestötoiminnan asiantuntija Anri Leveelahti