Suomen Vanhempainliitto ry:n kannanotto: Miksi lapset tulevat aina viimeisenä?

Jokainen menetetty lapsi ja nuori maksaa. Jokainen uupunut vanhempi on riski lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille.

Hallitusohjelmassa luvataan, että heikoimmista pidetään huolta ja että jokaisella lapsella ja nuorella on edellytykset rakentaa hyvää elämää ja tavoitella unelmiaan. Tämä on kuitenkin ristiriidassa suunniteltujen säästötoimien kanssa. Leikkaukset lisäävät hätää.

Monet jo toteutetuista säästötoimista, kuten asumistuen kiristykset, työelämän ja työttömyysturvan heikennykset, ovat koskettaneet erityisesti lapsiperheitä. Vaikutukset näkyvät sekä hyvinvoinnin heikkenemisenä että sosiaalisina ongelmina. Lapsiperheköyhyys on Suomessa todellinen ongelma – ja lisääntyy koko ajan. Nyt tarvitaan päätöksiä, joiden avulla tuetaan lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia. Tarvitaan myös perusteellista lapsivaikutusten arviointia.

Suomen Vanhempainliitto vetoaa hallitukseen, etteivät leikkaukset kohdentuisi lasten ja nuorten hyvinvoinnin parissa toimiviin järjestöihin. Sosiaali- ja terveysjärjestöihin kohdistuvat massiiviset valtionavustusten leikkaukset eivät ole millään muotoa säästötoimenpide. Arviomme mukaan erityisesti pienituloiset ja heikommassa asemassa olevat kärsivät hallituksen kaavailemista järjestöleikkauksista. Sote-järjestöt tekevät työtä, jota kukaan muu ei tee. Se työ, joka jää säästöjen takia tekemättä näkyy tulevina vuosina saavutettavia säästöjä suurempina menoina.

Ilman vapaaehtoistoimintaa emme selviä. Esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa toimii vuosittain kymmeniä tuhansia vapaaehtoisia vanhempia, jotka huolehtivat oman lapsensa hyvinvoinnin lisäksi myös muiden lasten hyvinvoinnista yhdessä ammattilaisten kanssa. Jo tehdyillä päätöksillä monien lasten asemaa on heikennetty. Tämä tulee näkymään myös kouluissa ja vahvempana tarpeena kotien ja koulun väliselle yhteistyölle.

Yksi tärkeimmistä sivistysvaltion mittareista on se, miten se huolehtii lapsistaan. Miksi laitamme lapset taloudellisen ahdingon maksajiksi?

Marika Salomaa

Saija Ohtonen-Jones