Vanhempainliitto SuomiAreenassa

Tervetuloa kesäiseen seuraamme Poriin! Tapaat meidät SuomiAreena-viikolla tiistaina, keskiviikkona ja torstaina pohtimassa tulevaisuuden koulua, kodin ja koulun yhteistyön arvoa ja erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen asemaa yhteiskunnassa. Areenaviikolla järjestämme myös kyselyn, jossa etsimme SuomiAreenan kävijöiltä ja sen tapahtumia seuraavilta ideoita: minkälainen voisi olla tulevaisuuden vanhempainilta 2030?

Koulu hyvin, kaikki hyvin – kasvaako minusta tulevaisuuden osaaja?

Tiistai 16.7. klo 11.30-12.30, Eetunaukion lava, Itäpuisto

Jokainen vanhempi toivoo, että oma lapsi pärjäisi tulevaisuudessa. Peruskoulun kantavia ajatuksia ovat tasa-arvo ja yhdenvertaisuus sekä hyvä opetus, ohjaus ja tuki. Koululla on merkittävä rooli siinä, kuinka hyvin lapsi myöhemmin kiinnittyy yhteiskuntaan. Jos lapsi kokee olevansa osallinen koulussa, kiinnittää koulutus nuoren yhteiskuntaan ja työelämään. Miten toteutetaan onnistunut oppimisen polku kaikille – myös tukea tarvitseville?

Järjestäjät: Kuntaliitto, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri

Puhujat: Kokemusasiantuntija ja ADHD-liiton puheenjohtaja Klaus Karkia
lapsiasiavaltuutettu
Elina Pekkarinen
Vanhempainliiton toiminnanjohtaja
Ulla Siimes
opetusyksikön päällikkö
Taneli Tiirikainen, Porin kaupunki

Tilaisuuden juontaa Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Pop up -koulun vanhempainilta: Mahtuvatko koti ja koulu samaan luokkaan? Nyt luodaan tuoreet teesit kodin ja koulun yhteistyölle!

Keskiviikko 17.7. klo 10.45-11.15 ja 14.30-15.00, Porin lyseo

Tule kokeilemaan tulevaisuuden muistelua ja visioimaan, mitä kodin ja koulun yhteistyö on vuonna 2030.
Vanhempainiltaa luotsaavat toiminnanjohtaja Ulla Siimes Vanhempainliitosta ja kehittämispäällikkö Jaakko Salo OAJ:stä.

Järjestäjä: Suomen Vanhempainliitto ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.

Lue lisää Pop up -koulun ohjelmasta

Konflikteja vai sovintoa – Miltä näyttää vanhempainilta vuonna 2030?

Keskiviikko 17.7. klo 16.00-17.00, Eetunaukion lava, Itäpuisto

Vanhempainilta vuonna 2030: Millaista koulukeskustelu on? Miten näkyvät erilaiset odotukset, joita kouluun kohdistuu? Miten vanhemmat on otettu mukaan? Miten kouluissa osataan ratkoa ristiriitoja?

Rehtori Reetta Rädyn luotsaamassa vanhempainillassa aiheeseen virittävät teatteriryhmä ArtSensen draamalliset kohtaukset, joihin reagoivat opetushallinnon asiantuntija Olli-Pekka Heinonen, vanhempaintoiminnan edistäjä Ulla Siimes sekä konfliktiasiantuntija Riikka Marjamäki. Tervetuloa!

Osallistu myös kyselyymme ja voit voittaa!.

Suomen menestys nojaa koulutukseen – Pitääkö olla huolissaan?

Torstai 18.7. klo 10.00-11.20, SuomiAreenaranta, Eteläranta

Voiko toisen koulun kutonen olla toisen ysi? Miten oppilasta arvioidaan? Mistä opettaja arvioinnin nykäisee? Murskaamme arvostelun myyttejä, pohdimme sen haasteita ja ratkaisuja. Miten koulutuksen kävi uudessa hallitusohjelmassa? Keskustelun lomassa kansanedustajat osallistuvat heitä varten suunniteltuun Taitaja-kisaan. Kuka voittaa?

SuomiAreena järjestetään 15.-19.7.2019 Porissa jo 14. kerran. Tapahtuman pääteemoja ovat tulevaisuuden osaaminen ja innovaatiot.

SuomiAreenalla keskustellaan suomalaisesta yhteiskunnasta rennosti kesäisissä tunnelmissa. Tilaisuudet ovat kaikille kävijöille avoimia ja ilmaisia. Keskustelun lomassa SuomiAreena tarjoaa mm. musiikkia, liikuntaa ja näytelmiä.

Lue lisää osoitteesta suomiareena.fi