Nuoret valitsivat koulurauhan teemaksi vastuun

Koulurauha julistetaan Kajaanissa 20. elokuuta, kun nuoret lukevat kirjoittamansa Koulurauhan julistuksen. Tapahtuma on aloitus lukuvuoden 2019–2020 Koulurauha-ohjelmalle, jonka teema on tänä vuonna vastuu.

Koulurauha julistetaan jo 29. kerran. Tapahtuma järjestetään joka vuosi eri paikkakunnalla, tänä vuonna Kajaanissa.

Tänä vuonna järjestetään ensimmäistä kertaa vanhemmille oma tilaisuus, jossa pohditaan vanhempien roolia kouluhyvinvoinnin ja koulurauhan edistämisessä.

Alkaneen lukuvuoden Koulurauha-ohjelman teema on vastuu. Nuoret ovat suunnitelleet teeman ympärille kuukausihaasteita, joiden tavoitteena on vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä ja toisten huomioon ottamista. Teemalla halutaan herätellä nuoria ymmärtämään vastuu itsestä, muista ihmisistä sekä maailmasta.

– Vastuu on koko ajan ajankohtainen aihe ja haluamme sanoa nuorille, että ottakaa ensimmäisenä vastuuta pikkujutuista. Oppilaiden on hyvä osata kantaa vastuuta, koska sitä taitoa tarvitsee aina ja kaikissa elämänvaiheissa, sanovat 9.-luokkalainen Sohvi Sirviö ja 8.-luokkalainen Sini Toivonen Kajaanin lyseosta.

– Vastuu tekemisistä, tekemättömistä asioista ja sanomisista olivat asioita, joita halusimme tuoda esille teemassa ja tapahtumassa. Jokaisella on vapaus tehdä ja sanoa mitä haluaa, mutta vastuu on kannettava, 8.-luokkalainen Vilja Vatanen täydentää.

Päiväkotirauha muistuttaa oikeudesta viihtyisään päiväkotiin

Hyviä ryhmätaitoja opetellaan jo päiväkoti-ikäisenä, ja siksi osana Koulurauha-ohjelmaa on kehitetty myös Päiväkotirauhaa. Sen tavoitteena on alle kouluikäisten kiusaamisen ja yksinäisyyden ehkäiseminen. Päiväkotirauhalla halutaan muistuttaa lapsia, varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja huoltajia lasten oikeudesta turvalliseen ja viihtyisään päiväkotiin.

Vanhemmat mukaan edistämään Koulurauhaa

Koulurauha-tapahtuman yhteydessä järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa vanhemmille oma tilaisuus, jossa pohditaan vanhempien roolia kouluhyvinvoinnin ja koulurauhan edistämisessä. Kajaanin kaupungin perusopetuksen ja Vanhempainliiton järjestämä tilaisuus pidetään Kajaanin Keskuskoululla 19.8. kello 18.

Koulurauhakutsu vanhemmille

Koulurauha lukuvuodelle 2019–2020 julistetaan tiistaina 20. elokuuta Lehtikankaan koululla Kajaanissa kello 12.Tapahtumaa voi seurata livenä osoitteessa www.koulurauha.fi

Lisätietoja

suunnittelija Satu Suomalainen, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 050 477 9455

opetusneuvos Satu Elo, Opetushallitus, p. 029 533 1544

poliisitarkastaja Ari Järvenpää, Poliisihallitus, p. 071 8781 766

osastopäällikkö Pia Rosengård-Andersson, Folkhälsan, p. 044 788 3620

järjestötoiminnan asiantuntija Anri Leveelahti, Suomen Vanhempainliitto, p. 044 755 1372

tiedottaja Eveliina Kutila, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 040 580 2393

Koulurauha-ohjelma on Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Poliisihallituksen, Opetushallituksen, Folkhälsanin ja Suomen Vanhempainliiton yhteinen ohjelma. Lue lisää: www.koulurauha.fi

Ota vastaan nuorten tanssihaaste!

Näin koulurauhatapahtumassa tanssitaan!

Lataa ja lue koulurauha julistusteksti

Koulurauha julistus 2019