Koronakevään jälkeen Kympin todistus jokaiselle koululaiselle

“Poikkeustilakevät on ollut osalle koululaisista äärimmäisen raskas. Nyt jos koskaan on tärkeää muistuttaa, että jokainen lapsi on yhtä arvokas, kouluarvosanoistaan riippumatta”, sanoo UNICEFin asiantuntija Mia Malama.

UNICEF ja Suomen Vanhempainliitto kannustavat kouluja ja opettajia jakamaan Kympin todistuksen jokaiselle oppilaalle. Tänä keväänä Kympin todistus tulee erityisesti tarpeeseen.

– Etäopetus on vaatinut koululaisilta uudenlaisia taitoja, eikä kaikilla lapsilla ole ollut kotona tukijoukkoja auttamassa. Lasten jaksaminen on saattanut olla äärirajoilla, toteaa UNICEFin asiantuntija Mia Malama.

Kympin todistus muistuttaa jokaisen oppilaan yhtäläisestä arvosta ja lapsen oikeuksien tärkeydestä.

Todistuksessa oppilas saa pelkkiä kymppejä, muun muassa ihmisarvostaan ja persoonastaan sekä koskemattomuutensa ja oppimisoikeutensa tärkeydestä. Kääntöpuolella kerrotaan tiiviisti, mitä lapsen oikeudet koululaiselle tarkoittavat.

“Muistuttaa tärkeimmistä asioista ihmisyydessä.”

Tarjolla on myös sanallinen todistus, joka soveltuu esimerkiksi alakoululaisille ja suomi toisena kielenä -oppilaille.

Opettaja voi antaa Kympin todistuksen oppilaille samalla, kun jakaa lukuvuositodistuksen.  Opettajien lisäksi myös kaikki muut lapsia ja nuoria työssään kohtaavat aikuiset sekä vanhemmat voivat jakaa todistusta. Todistus on ladattavissa ilmaiseksi UNICEFin nettisivuilta.

UNICEF lanseerasi Kympin todistuksen viime vuonna lapsen oikeuksien 30-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Todistuksen sai arviolta 145 000 lasta, ja se sai valtavasti myönteistä palautetta.

Vanhempainliitto on mukana tukemassa Kympin todistus -kampanjaa.

– Haluamme kannustaa jokaista opettajaa ja rehtoria ottamaan Kympin todistuksen käyttöön tämän poikkeuksellisen kevään päätteeksi. Jokainen lapsi on tämän todistuksen ansainnut, sanoo Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes.

“Lapselle tuli hyvä mieli
ja keskustelu heräsi.”

Kympin todistus on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, pohjoissaameksi ja romanikielellä.

Lue lisää: unicef.fi/kympintodistus