Turvallinen koulu tehdään yhdessä

Anri Leveelahti

Kirjoittaja toimii Suomen Vanhempainliitossa järjestötoiminnan asiantuntijana.

Lukuvuoden 2021-22 Valtakunnallinen koulurauhan julistustapahtuma järjestetään Sodankylässä. Lapset ja nuoret valitsivat koulurauhavuoden teemaksi turvallisen koulun. Jyväskylän Lasten parlamentin suuristunnossa lapsiasiavaltuutettu oli kuulemassa lasten ajatuksia turvallisuudesta. Lapset kuvasivat turvallisuuden muodostuvan ympärillä olevista ihmisistä, turvallisista aikuisista, perheestä, vanhemmista ja ystävistä. Lisäksi säännöt ja hyvä ilmapiiri tuovat lapsille turvallisuutta.

Korona-pandemia on vaikuttanut koulujen ja kotien arkeen voimakkaasti. Luokat ja luokka-asteet pidettiin kouluissa erillään välitunneilla ja ruokailuja sekä ulkoiluja porrastettiin. Yhteisiä tilaisuuksia ja juhlia ei järjestetty ja myös monet harrastusryhmät joutuivat tauolle. Vanhempien barometrin 2021 tulosten mukaan vanhempien osallisuus koulun arjessa oli viime lukuvuonna vähäistä. Lisäksi vanhemmat kertoivat korona-ajan lisänneen lasten ja nuorten ahdistuneisuutta, levottomuutta, turvattomuutta ja yksinäisyyttä. Kyselystä kävi ilmi myös se, että koulun kiusaamisen vastaiset käytännöt sekä toimintamallit kiusaamistapausten selvittelyssä jäävät vanhemmille usein vieraiksi.

”Lapseni on jätetty porukan ulkopuolelle koulussa, mutta koululla ei ole keinoja auttaa.” Vanhempien Barometri

Vanhemmat mukaan rakentamaan turvallista kouluyhteisöä

Koulun ja siellä työskentelevien aikuisten tutuksi tekeminen vanhemmille on tärkeää. Vanhemmat kaipaavat tietoa siitä, miten oman lapsen koulunkäynti sujuu, luokan kaverisuhteista ja siitä miten arki luokassa, välitunneilla ja vaikkapa kouluruokailussa toimii. Koulu voi kannustaa vanhempia mukaan yhteisölliseen toimintaan. Luokanopettaja voi innostaa luokan vanhempia perustamaan yhteisen vanhempien ryhmän, koulun tasolla useimmissa kouluissa toimii vanhempainyhdistys tai vanhempaintoimikunta sekä yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä. Vanhemmat voivat yhdessä olla vaikuttamassa siihen, että lasten hyvinvointiin ja turvallisuuteen liittyviä aiheita käsitellään säännöllisesti vanhempainilloissa, oppitunneilla, kerhoissa ja koulun yhteisissä tapahtumissa.

Kouluterveyskyselyn 2021 tulokset julkaistaan tänä syksynä. Tuloksia on hyödyllistä käsitellä jokaisessa koulussa myös yhdessä vanhempien kanssa. Yhteinen, avoin keskustelu vähentää huolenaiheita ja tuo koulun tietoon myös vanhempien ideat hyvinvoivan ja turvallisen kouluyhteisön rakentamiseksi.

Koulurauha-ohjelma www.koulurauha.fi on Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL), Opetushallituksen, Poliisihallituksen, Folkhälsanin ja Suomen Vanhempainliiton yhteistyösopimukseen perustuvaa ja yhdessä toteuttamaa toimintaa. Koulurauha-työllä edistetään kouluyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta. Keskeisiä periaatteita ovat oppilaiden osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen. Tavoitteena on, että kaikilla kouluyhteisön jäsenillä on koulussa hyvä olla. Oppimista tukeva, turvallinen ja toimiva koulu vaatii aktiivista työtä ympäri lukuvuoden.