Kiedo meidät tarinaan!

Uskomme, että lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaitojen vahvistamisessa perheiden ja ammattilaisten yhteistyöllä saadaan enemmän aikaan. Joukkovoimin suunniteltu ja yhdessä toteutettava tarinatuokio vahvistaa sitoutumista, yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja keskinäistä luottamusta sekä tärkeän teeman äärelle havahtumista. Parhaimmillaan syntyy yhteisöllisiä ja kauaskantoisia perinteitä, joissa tarinat ja lukuinto ovat keskiössä.

Kutsumme mukaan vanhempainyhdistykset, päiväkodit, koulut, kirjastot, lapsi- ja nuorisoryhmät sekä kaikki maamme perheet – tartu haasteeseen!

Kaikki Kiedo meidät tarinaan -materiaalimme ovat vapaasti ja maksutta käytettävissänne.

Tarinatori

Tarinatorille on pystytetty seitsemän torikojua.
Nappaa herkut yhdeltä tai useammalta kojulta ja anna tarinan viedä!

1. Lapsen oma tarina
  2. Kirjat vaihtoon
  3. Satunaamiaiset
  4. Mummot ja vaarit lukemaan (lapset ja nuoret lukemaan vanhuksille)
  5. Vanhempien satumaailma
  6. Satunäytelmä
  7. Open mic – lava on vapaa

Tarinatorille pääset tästä linkistä

Lanttu ja Ruuti vilkuttaaLANTTU JA RUUTI – lukuseikkailu, loruja ja lauluja

Lukumaskottimme Lanttu ja Ruuti kannustavat perheitä sekä varhaiskasvatuksen henkilöstöä yhteiseen lukemiseen. Hyppää mukaan lukuseikkailuun sekä lasten ja vanhempien omien tarinoiden inspiroimien
tunne- ja kaveritaitoteemaisten laululorujen pariin!

Sukella Lantun ja Ruutin lukuseikkailuun tästä

Hyvän mielen tarinat

Kirjoitus- ja kuvituskilpailu lapsille ja nuorille – osallistu helposti kotona tai koulussa. Luvassa kivoja palkintoja!

Hyvän Mielen Tarinat on valtakunnallinen kampanja lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon sekä tasapuolisten harrastus- ja osallistumismahdollisuuksien puolesta. Kirjoitus- ja kuvituskilpailun voittajatyöt painetaan postikorteiksi, joiden myyntituotot ohjataan suomalaisen koulu-, harrastus- ja yhdistystoiminnan tukemiseen. Kampanja huipentuu kansalliseen Lukuviikkoon 22.-28.4.2024.

Kilpailun järjestää TueTiimiä.fi yhteistyössä Suomen Vanhempainliiton, WSOY:n ja Plusprint Oy:n kanssa.

Osallistu ja äänestä suosikkiasi täällä

Mikä Lukuviikko?

Lukuviikon teema vuonna 2024 on kohtaaminen. Lukukokemusten myötä maailmat kohtaavat, opimme uutta ja ymmärrys, solidaarisuus ja empatia kasvavat. Ihmisten kohtaaminen voi tapahtua niin fyysisessä tilassa kuin virtuaalisestikin, esimerkiksi satutuokiossa, lukupiirissä, kirjailijavierailulla tai sosiaalisessa mediassa. Lukuviikon järjestää Lukukeskus.

Lukuviikko.fi

Tapahtuman järjestää

Suomen Vanhempainliitto osana valtakunnallista Lukuviikkoa 2024

Kiedo meidät tarinaan -kampanjassamme mukana:

Tapahtuma-aika

5.4.2024 klo 0:00 - 30.4.2024

Lisää kalenteriin Lisää Google kalenteriin

Tapahtumaan voivat osallistua kaikki! Tapahtuma huipentuu kansalliseen Lukuviikkoon 22.-28.4.2024, mutta materiaalit ovat vapaasti käytettävissä ympäri vuoden. Voit jakaa materiaalia, tapahtumakuvia ja lukuintotunnelmia somessa tunnuksilla:

#KiedoMeidätTarinaan
#Tarinatori