Kodin ja koulun välinen vuorovaikutus ja kohtaamiset ovat mukana rakentamassa koulun ilmapiiriä ja toimintakulttuuria. Onnistuneet kohtaamiset lisäävät halukkuutta yhteistyöhön ja osallistumiseen, ja niiden kautta kodin ja koulun välille rakennetaan keskinäistä luottamusta.
Onnistuneet kohtaamiset lisäävät halukkuutta yhteistyöhön ja osallistumiseen, ja niiden kautta kodin ja koulun välille rakennetaan keskinäistä luottamusta.
Dialogisuuteen pyrkivä kohtaaminen auttaa koulun henkilökuntaa ymmärtämään perheiden tilanteita ja koteja ymmärtämään koulupäivän aikaisia tapahtumia ja koulun toimintaa sekä sen taustoja. Avoimeen keskinäiseen vuorovaikutukseen ja yhteisölliseen, ratkaisukeskeiseen toimintakulttuuriin panostamalla voidaan edetä suuntaan, jossa kodin ja koulun yhteistyö on koko yhteisöä kannatteleva voimavara. Lapsilla, nuorilla, koululla ja kodilla on jokaisella oma tärkeä roolinsa.
Kodin ja koulun yhteistyötä on hyvä kehittää siten, että se huomioi aidosti jokaisen osapuolen ja palvelee sekä lasten, nuorten, kotiväen että koulun etua. Kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämisen tarpeet voivat olla pieniä tai suuria. Tavoite voi olla esimerkiksi vanhempainiltojen tai vanhempaintapaamisten kehittäminen, vanhempaintoiminnan vahvistaminen kouluyhteisössä tai vanhempien osallisuuden kehittäminen oppilaan, luokan tai koulun tasolla. Alla olevasta linkistä pääset esitteeseen, jossa kodin ja koulun välisiä kohtaamisia, vuorovaikutusta sekä yhteisöllisyyden ja dialogisen toimintakulttuurin rakentamista tarkastellaan lähemmin.
Sisällöntuotanto ja taitto: Aada Rouhiainen