Kysymyksiä / huolenaiheita vanhemmilta

Kuusi sinistä palapelin palaa päydällä, kädet pitelevät paloja.

Julkaisemme tällä sivustolla Suomen Vanhempainliittoon saapuvia kysymyksiä / huolenaiheita vanhemmilta, vanhempaintoimijoilta ja vanhempainyhdistyksiltä. Nämä esimerkit ja vastaukset ovat kaikkien hyödynnettävissä.

Kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen toimisto@vanhempainliitto.fi.

Koulukuljetusjoukkoliikenteen yhteydessä

Vanhemmat ovat nostaneet esiin huolen joukkoliikenteen yhteyteen sulautetuista koulukuljetuksista erityisesti haja-asutusalueilla ja maaseudulla. Joukkoliikenteen linja-autoissa ei ole aina turvavöitä eikä istumapaikkoja riitä aina kaikille koululaisille. Ajonopeudet voivat nousta korkeiksi (nopeusrajoitukset 80 tai 100 km/h). Tieosuuksilla saattaa kulkea raskasta liikennettä ja koulukuljetuksissa saatetaan käyttää ylimääräisiä ”virtuaalipysäkkejä” joukkoliikenteen pysäkkien ollessa harvassa.

Tieliikennelainsäädäntö mahdollistaa koulukuljetuksen toteuttamisen joukkoliikenteen yhteydessä edellä kuvatulla tavalla, mutta näin järjestettyä koulukuljetusta ei voida pitää missään tapauksessa turvallisena. Perusopetuslain (29 §) mukaan oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Turvallinen kasvu- ja opiskeluympäristö pitää sisällään myös koulumatkat. Oppilaat ovat koulukuljetuksessa aina kunnan / kuljetuksen järjestäjän vastuulla. Miten kunta / koulukuljetuksen järjestäjä varmistaa oppilaiden turvallisuuden tilanteissa, joissa lapset matkustavat koulukuljetuksessa ilman turvavöitä ja joskus jopa linja-auton käytävällä seisten?

Perusopetuslain (3a §) mukaan perusopetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Toteutuuko näin järjestetyssä koulukuljetuksessa lapsen etu vai menevätkö alhaiset kustannukset sen edelle? Voi myös kysyä, minkälaisen viestin koulukuljetus välittää lapsille turvavöiden käytön tärkeydestä ja liikenneturvallisuudesta.

Kuntien tulee asettaa lasten etu ja turvallisuus tärkeimmäksi lähtökohdaksi koulukuljetuksia suunnitellessaan ja toteuttaessaan. Kunta voi ja sen tulee asettaa koulukuljetuksia kilpailuttaessaan laatuvaatimuksia myös linja-autojen varustukseen ja tehdä sitä kautta koulukuljetuksista turvallisempia.