Hyvää Pride-viikkoa 2022!

Vanhempainliitossa yhdenvertaisuus on kaikkea työtämme läpileikkaava teema. Haluamme olla mukana vahvistamassa yhteisöllistä, tasa-arvoista ja syrjinnästä vapaata kulttuuria päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Yhdenvertaisuutta voidaan vahvistaa parhaiten tilanteissa, joissa erilaiset ihmiset kohtaavat toisiaan aidosti ja arvostaen.

Jokaisen lapsen ja aikuisen tulee voida tuntea kuuluvansa yhteisöön omana itsenään. Kaikille on annettava mahdollisuus kasvaa, oppia ja osallistua ilman syrjintää tai uhkaa tulla kiusatuksi. Opetuksen ja kasvatuksen sekä kasvatusyhteisöissä järjestettävien tapahtumien tulee olla esteettömiä. Keskinäinen viestintä toimii, kun se on saavutettavaa ja vuoropuhelu perustuu luottamukseen ja kunnioitukseen.

Moninaisuus tulee nähdä rikkautena ja voimavarana, jotta myös lapset kasvavat moninaisuutta arvostaviksi. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia.

Työtämme yhteisöllisen ja yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ohjaavat monet asiakirjat ja lainsäädäntö, kuten:

Vanhempainliiton arvot

• Liitto on yhteisöllinen kumppani. Välitämme, innostamme ja osallistamme.
  • Liitto on yhdenvertainen. Nojaamme moninaisuuteen ja pidämme kiinni tasa-arvosta.
  • Liitto on arjen asiantuntija. Puolustamme rohkeasti lasten etua ja toimimme perheiden parhaaksi.
  • Liitto on ratkaisija. Katsomme eteenpäin, käymme dialogia ja rakennamme vastuullisesti uutta.

Juhlistamme Pride-viikkoa 2022 somekanavissamme, tervetuloa seuraamaan!

Facebook: @suomenvanhempainliitto
Twitter ja Instagram: @kotijakoulu
#Pride2022 #OleRohkea #HelsinkiPride #yhdenvertaisuus

Lataa tästä Yhdenvertaisuutta-esitteemme