Vanhempainliiton mallisääntöjen päivitys

ryhmä ihmisiä luovassa toimistossa

Suomen Vanhempainliitto suosittelee käyttämään vanhempainyhdistystä perustettaessa tai yhdistyksen sääntöjä muutettaessa liiton ennakkotarkastettuja kasvatusyhteisön vanhempainyhdistyksen mallisääntöjä. Lisäksi kuntakohtaisille vanhempainyhdistyksille on tehty omat mallisäännöt, joista löytyy kaksi eri vaihtoehtoa.

Mallisäännöt on pohja, jonka yhdistykset voivat ottaa käyttöön täyttämällä sääntöihin yhdistyksen nimen, kotikunnan ja toiminta-alueen. Yhdistyslain uudistumisen myötä on aika päivittää säännöt. Keräämme kommentteja ja näkemyksiä nykyisiin mallisääntöihin, jotta voimme huomioida mahdollisimman laajasti toiminnan kannalta olennaiset asiat.

Voit kommentoida nykyisten sääntöjen jokaista kohtaa erikseen. Huomioithan, että kaikkia ehdotuksia ei automaattisesti lisätä mallisääntöihin mutta niitä voidaan käyttää valmistelutyössä tausta-aineistona. Kommentoitavat säännöt on ennakkotarkastettu 24.01.2020. Vanhempainyhdistysten mallisääntöjen diaarinumero: 2019/525375Y. Kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten mallisääntöjen diaarinumerot: 2019/525376Y ja 2019/525380Y.

Kyselyssä voit lisätä oman kommenttisi erikseen jokaiseen sääntökohtaan ja jättää yleisiä huomioita kyselyn päätteeksi kohtaan Terveiset päivitystyöhön. Mikäli sinulla ei ole kommenttia johonkin kohtaan, voit jättää sellaisen kohdan tyhjäksi.

Voit kommentoida 2020 mallisääntöjä 23.2.2023 asti. Kommenttien ja yhdistyslain uudistusten pohjalta päivitetään mallisäännöt ja toimitetaan toiselle kommentointikierrokselle ennen ennakkotarkastusta. Mallisäännöt ennakkotarkastetaan kevään 2023 aikana.

Lue nykyiset ennakkotarkastetut mallisäännöt Vanhempainliiton verkkosivuilla

Kommentoi vanhempainyhdistysten mallisääntöjä täällä (Forms-lomake)

Kommentoi kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten mallisääntöjä täällä (Forms-lomake)

Lue yhdistyslain muutoksista täältä (siirtyy Eduskunnan verkkosivuille)