Vanhempainliiton mallisääntöjen päivitys

ryhmä ihmisiä luovassa toimistossa

Suomen Vanhempainliitto suosittelee käyttämään vanhempainyhdistystä perustettaessa tai yhdistyksen sääntöjä muutettaessa liiton ennakkotarkastettuja kasvatusyhteisön vanhempainyhdistyksen mallisääntöjä. Lisäksi kuntakohtaisille vanhempainyhdistyksille on tehty omat mallisäännöt, joista löytyy kaksi eri vaihtoehtoa.

Mallisäännöt on pohja, jonka yhdistykset voivat ottaa käyttöön täyttämällä sääntöihin yhdistyksen nimen, kotikunnan ja toiminta-alueen. Yhdistyslain uudistumisen myötä on aika päivittää säännöt. Keräsimme vuoden alussa kommentteja nykyisiin mallisääntöihin ja nyt haluamme kuulla teiltä kommentteja päivitettyihin mallisääntöluonnoksiin.

Päädyimme mm. jättämään kevennetyn tilinpidon pois mallisäännöistä, koska mallin voi ottaa käyttöön myös tekemällä päätöksen yhdistyksen kokouksessa. Kevennetty tilinpito on yksi hyvä esimerkki siitä, että mallisääntöihin tehtäviä lisäyksiä tulee pohtia laajemmasta näkökulmasta, koska sisällytetyt määräykset koskettavat aina kaikkia mallisääntöjen käyttäjiä.

Huomioittehan, että kaikkia kommentteja ei ole voitu sisällyttää mallisääntöihin mutta se ei estä yhdistyksiä tekemästä omia tarkennuksia tai lisäyksiä sääntöihinsä. Mikäli yhdistys päätyy tekemään lisäyksiä mallisääntöihin, ei tällöin voi hyödyntää ennakkotarkastettuja sääntöjä mutta mallisääntöjä ja sen kirjauksia voi käyttää pohjana vanhempainyhdistyksen omiin sääntöihin.

Voit kommentoida päivitysehdotuksia 26.4.2023 asti. Kommenttien jälkeen luonnokset käydään vielä läpi ennen kuin ne toimitetaan ennakkotarkastukseen PRH:een.

Kuntakohtaisten mallisääntöjen päivityksen muutosvertailu 2023 (PDF avautuu uuteen välilehteen)

Kommentoi kuntakohtaisten vanhempainyhdistysten mallisääntöjä tästä

Kasvatusyhteisöjen mallisääntöjen päivityksen muutosvertailu 2023 (PDF avautuu uuteen välilehteen)

Kommentoi kasvatusyhteisön vanhempainyhdistysten mallisääntöjä tästä