Vanhempainliitto mukana peruskoulun tulevaisuustyössä

9.10.2024

Suomen Vanhempainliitto on mukana Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisessa peruskoulun tulevaisuustyössä. Työn tavoitteena on luoda yhteinen visio tulevaisuutta rakentavalle peruskoululle. Hankkeessa arvioidaan laaja-alaisessa sidosryhmäyhteistyössä pitkän aikavälin yhteiskunnallisia muutoksia sekä näiden heijastumista koulutuksen tavoitteisiin ja koululaisten hyvinvoinnin, oppimisen ja merkityksellisyyden kokemusten tukemisen tapoihin.

Vanhempainliitolla on edustus tulevaisuustyön neuvottelukunnassa ja lisäksi se järjestää ja fasilitoi lokakuun aikana viisi tulevaisuusdialogia yhdessä Oppiva-verkoston, Opinkirjon, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa.

Dialogeissa osallistetaan kaikki koulun sidosryhmät huoltajia ja nuoria myöten visioimaan tulevaisuuden koulua. Teemoina ovat:

• teknologian ja tekoälyn mahdollisuudet,
  • perustaidot ja oppiminen
  • ja sosiaalinen ja ekologinen kestävyys.

Yksittäisiä teemoja kokoaa  opetus- ja kulttuuriministeriön visiotyössä  sivistys ja koulutuksen merkityksellisyyden kokemus.

Dialogien järjestämispaikkakunnat ja -ajankohdat

• Kouvola 3.10.
  • Rovaniemi 7.10.
  • Kirkkonummi 9.10.
  • Kuopio 10.10.
  • Lahti 11.10.

Kerromme tulevaisuustyön etenemisestä ja sen tuloksista eri viestintäkanavissa. Seurailkaa siis niitä. Hienoa ja tärkeää, että saamme vanhempien ääneen kuuluviin, kun tulevaisuuden peruskoulua rakennetaan!

Peruskoulun tulevaisuustyö (OKM)

Oppiva-verkosto