Artikkelit

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

Johdolle Opettajille

Vanhemmat mukaan koulun ja päiväkodin arkeen! Miksi ja miten?

23.1.2019 Educa 2019 Vanhempiin tutustuminen ja vuorovaikutus kotien kanssa lisää lasten ja perheiden tuntemusta, helpottaa ammattilaisten työn suunnittelua ja toteuttamista, sekä tarjoaa alustan vanhempien väliselle vertaistuelle. Vanhempien osallisuus koulussa ja päiväkodissa kannattaa nähdä voimavarana ja ottaa vanhempia mukaan yhteisön toimintaan heitä itseään kiinnostavalla tavalla. Johdon on tärkeä painottaa yhteistyön merkitystä ja viestiä omalla toiminnallaan, että […]

Monikulttuurisuus Osallisuus Vanhempainliitto Yhdenvertaisuus

Mentoritoiminnalla tukea ja tietoa maahanmuuttajavanhemmille

Suomen Vanhempainliiton Kotimentori-hanke 2016-2018.
Mentoritoiminnalla halutaan antaa maahanmuuttajataustaiselle vanhemmalle tietoa varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta. On tärkeää, että vanhemmat tiedostavat oman merkittävän roolinsa lapsen kehityksen ja oppimisen tukijana.

Yhdenvertaisuus

Lasten osallisuuden edistäminen lähtee aikuisten asenteista

Hyviä käytänteitä ja toimintamalleja, jotka vahvistavat erityislasten ja perheiden osallisuutta ja yhdenvertaisuutta koulussa. Artikkelin kirjoittajat ovat toimineet asiantuntijoina Suomen Vanhempainliiton erityislasten ja heidän huoltajiensa osallisuutta edistävässä EPeLI-hankkeessa (2016-2018). Hankkeen kohderyhmänä ovat 6-14 -vuotiaat erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän vanhempansa. Hankkeessa huomioidaan myös erityisperheiden isät sekä ne vanhemmat, joilla itsellään on tuen tarvetta.

Vanhempien barometri

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Osallisuus Perusopetus Tutkimukset Vanhempaintoimijoille Yhteistyö koulussa

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola i Finland kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä. Kyselyyn vastasi lähes 10 000 vanhempaa.

ryhmä ihmisiä luovassa toimistossa

Vaikuttamistyö Vanhempaintoimijoille

Vanhempainyhdistys – paikallinen vaikuttaja

Perustelemalla voimistetaan vaikuttamistyötä Vaikuttaminen on viestintää, jonka tarkoituksena on korjata, vahvistaa tai muuttaa toisten asenteita. (Miller 1980) Yhdistyksen säännöissä määritellään toiminnan tarkoitus ja asiat, joita yhdistys haluaa edistää. Lainsäädäntömme tarjoaa kansalaisille ja yhteisöille laajat osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. Päätöksenteko kunnissa ja valtion tasolla perustuu avoimeen demokratiaan, jossa kansalaisilla on laissa säädetty mahdollisuus tulla kuulluksi ja vaikuttaa […]

ryhmä lapsia katsoo alaspäin

Hyvinvointi Vanhempaintoimijoille

Hyvinvointi

Yhdessä vanhemmat voivat osallistua koulun kehittämiseen ja arkeen, tukea koulua opetus- ja kasvatustehtävässä sekä vaikuttaa lapsia ja perheitä koskevaan päätöksentekoon omassa kunnassa. Vanhempaintoiminnan ydintä on lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen. Ihannetilanteessa vanhempainyhdistyksen toimintasuunnitelma linkittyy jouhevasti koulun työsuunnitelmaan.

poika pohdiskelee

Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta

Vanhempainyhdistyksen viestintä

Aktiivinen ja huolella suunniteltu viestintä sujuvoittaa yhdistyksen toimintaa, tekee työn näkyväksi ja vahvistaa vanhempien, koulun ja kunnan välistä yhteistyötä.

isä pitää tytärtään kädestä kiinni

Hyvinvointi Perheystävällisyys Vaikuttamistyö Vanhempainliitto

Perheystävällinen kulttuuri

Perheystävällinen työpaikka – koska meillä kaikilla onn perhe.

poika puhaltaa voikukukkaan

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Vanhempaintoimijoille

Sisäilma – ratkaisuja

Lapsen koulupäivä on tänään. Sisäilmaongelmat haittaavat monin tavoin lapsen oppimista ja kasvua, perheen arkea, henkilökunnan työtä ja koulutuksen järjestäjän keskittymistä perustehtävään. Ongelma on maanlaajuinen ja yhteinen, ja se on myös ratkaistava yhdessä.

koti 1933

Äitienpäivä – Suomen Vanhempainliiton Amerikan tuliainen

Otteita Suomen Vanhempainliiton yli 100-vuotisesta historiasta. Toimistostamme voit tiedustella myös Laura Puron toimittamaa historiikkia: Vanhemmuus on valttia! Suomen Vanhempainliitto 1907-2007.