Artikkelit

Opi, onnistu ja inspiroidu.

Rajaa aineistolajien mukaan:

oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Johdolle Opettajille Tutkimukset Vanhempaintoimijoille

Vanhempien Barometri – Föräldrabarometer 2018

Suomen Vanhempainliitto ja Förbundet Hem och Skola kartoittavat yhdessä Åbo Akademin kanssa Vanhempien Barometri 2018 -kyselyllä peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä lasten koulunkäynnistä, uudesta opetussuunnitelmasta, kodin ja koulun yhteistyöstä ja vanhempien osallisuudesta kouluyhteisöissä.

Kyselyyn voi vastata suomen ja ruotsin lisäksi englannin, venäjän, viron, arabian, somalian, vietnamin, bosnian, persian/farsin, kurdin/soranin, albanian, bulgarian ja swahilin kielillä. Suomen- ja ruotsinkieliset kyselyt on suljettu. Vieraskieliset kyselyt ovat auki 15.10.2018 saakka.
Svenska och finska förfrågningar är stängda. Länken till Föräldrabarometern på övriga språk hålls öppen till 15.10.2018.

ryhmä ihmisiä luovassa toimistossa

Vaikuttamistyö Vanhempaintoimijoille

Vanhempainyhdistys – paikallinen vaikuttaja

Perustelemalla voimistetaan vaikuttamistyötä Vaikuttaminen on viestintää, jonka tarkoituksena on korjata, vahvistaa tai muuttaa toisten asenteita. (Miller 1980) Yhdistyksen säännöissä määritellään toiminnan tarkoitus ja asiat, joita yhdistys haluaa edistää. Lainsäädäntömme tarjoaa kansalaisille ja yhteisöille laajat osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet. Päätöksenteko kunnissa ja valtion tasolla perustuu avoimeen demokratiaan, jossa kansalaisilla on laissa säädetty mahdollisuus tulla kuulluksi ja vaikuttaa […]

ryhmä lapsia katsoo alaspäin

Hyvinvointi Vanhempaintoimijoille

Hyvinvointi

Yhdessä vanhemmat voivat osallistua koulun kehittämiseen ja arkeen, tukea koulua opetus- ja kasvatustehtävässä sekä vaikuttaa lapsia ja perheitä koskevaan päätöksentekoon omassa kunnassa. Vanhempaintoiminnan ydintä on lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen. Ihannetilanteessa vanhempainyhdistyksen toimintasuunnitelma linkittyy jouhevasti koulun työsuunnitelmaan.

poika pohdiskelee

Vanhempaintoimijoille Yhdistystoiminta

Vanhempainyhdistyksen viestintä

Aktiivinen ja huolella suunniteltu viestintä sujuvoittaa yhdistyksen toimintaa, tekee työn näkyväksi ja vahvistaa vanhempien, koulun ja kunnan välistä yhteistyötä.

isä pitää tytärtään kädestä kiinni

Hyvinvointi Vaikuttamistyö

Perheystävällinen kulttuuri

Perheystävällinen työpaikka – koska meillä kaikilla onn perhe.

poika puhaltaa voikukukkaan

Hyvinvointi Johdolle Opettajille Vanhempaintoimijoille

Sisäilma – ratkaisuja

Lapsen koulupäivä on tänään. Sisäilmaongelmat haittaavat monin tavoin lapsen oppimista ja kasvua, perheen arkea, henkilökunnan työtä ja koulutuksen järjestäjän keskittymistä perustehtävään. Ongelma on maanlaajuinen ja yhteinen, ja se on myös ratkaistava yhdessä.

koti 1933

Äitienpäivä – Suomen Vanhempainliiton Amerikan tuliainen

Otteita Suomen Vanhempainliiton yli 100-vuotisesta historiasta. Toimistostamme voit tiedustella myös Laura Puron toimittamaa historiikkia: Vanhemmuus on valttia! Suomen Vanhempainliitto 1907-2007.