Harrastusviikko kutsuu lapsia kokeilemaan uusia harrastuksia

12.8.2020

Syyskuussa 7.-13.9.2020 vietetään kolmatta valtakunnallista harrastusviikkoa. Viikon ideana on tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuuksia kokeilla taiteen, kulttuurin, tieteen, liikunnan ja muiden alojen harrastustoimintaa.

Harrastusviikon aikana paikalliset yhdistykset, urheiluseurat ja muut yhteisöt voivat järjestää erilaisia harrastuskokeiluja, mihin paikkakunnan lapsia ja nuoria kutsutaan mukaan. Tiedot oman kunnan harrastustarjonnasta löydät kunnan kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-aikapalveluiden verkkosivuilta.

Tilaisuuksien järjestelyissä noudatetaan kansallisia ohjeita koronavirustartuntojen välttämiseksi. Tarpeettomia lähikontakteja vältetään ja toiminnassa noudatetaan tartuntoja ehkäisevää hygieniaa.

Vinkit harrastusta aloittavan lapsen vanhemmalle

1. Rohkaise lasta kokeilemaan lasta erilaisia harrastuksia. Kuuntele, mikä on lapsen innostuksen ja kiinnostuksen kohde.
  2. Lasta voi jännittää uuteen ryhmään meneminen. Kaverin kanssa uuden harrastuksen aloittaminen on helpompaa. Jännitystä helpottaa myös se, jos vanhempi käy lapsen kanssa ennakolta läpi harrastukseen liittyviä käytännön asioita, kuten harrastuksessa tarvittavia varusteita, aikataulua ja toimintatapoja.
  3. Kannusta ja ole mukana tukemassa lasta. Positiivinen palaute ja aito kiinnostus innostavat – arvosteleminen, vertailu, tai pakottaminen vievät ilon harrastamisesta.
  4. Ole kiinnostunut harrastusryhmän kaverisuhteista ja ilmapiiristä.
  5. Osallistu mahdollisuuksien mukaan harrastusryhmän tai joukkueen vanhempien kokoontumisiin ja talkootöihin.

Harrastusviikkoa tukevat

Harrastustoimintaa toteuttavat järjestöt ovat muodostaneet yhteistyöverkoston, jonka tavoitteena on edistää koululaisten harrastamisen mahdollisuuksia. Verkoston yhteisenä tahtotilana on tarjota kaikille lapsille mahdollisuus osallistua mielekkääseen, laadukkaaseen ja ryhmässä tapahtuvaan harrastamiseen koulupäivän yhteydessä tai vapaa-ajalla.