Haikeutta ja innostusta – Kiitos juuri Sinulle!

Tämä aika vuodesta on täynnä odotusta, innostusta ja haikeutta. Vanhempana koulujen päättymisen hetkessä on paljon tunteita, sillä se merkitsee tärkeän ajanjakson päätöstä ja uuden alun kynnyksellä seisomista.

Tämä on myös hetki kiittää.

Kiitos opettajat ja koulujen muu henkilökunta – te teette arvokasta työtä joka päivä. Te ette ainoastaan opeta ja ohjaa, vaan myös kuuntelette ja rohkaisette. Te luotte ympäristön, jossa lapset ja nuoret voivat tuntea olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi.

Vanhemmat ja koulujen henkilöstö yhdessä muodostavat turvaverkon, joka kannattelee lapsia ja nuoria läpi kouluvuosien – ja niiden ulkopuolella. Olemme yhdessä tänäkin kouluvuonna auttaneet lapsia ja nuoria läksyissä, kannustaneet eteenpäin ja olleet heidän rinnallaan arjessa.

Yhteistyötä tekemällä voimme parhaiten tukea lapsiamme kohti heidän unelmiaan, heidän näköistään tulevaisuutta. Meidän tehtävämme on pitää huolta, etteivät he koskaan lakkaa uskomasta hyvään. Että he ymmärtävät, miten pienilläkin teoilla voi vaikuttaa ja että on parempi tehdä jotakin kuin olla kokonaan yrittämättä. Meidän yhteinen tehtävämme on antaa heille tarvittavat eväät matkan varrelle.

Kiitos kodit ja perheet. Kiitos kuuluu meistä jokaiselle, sinulle ja minulle. Me olemme toistemme vertaistuellinen turvaverkko. Aina on joku, joka elää samaa elämäntilannetta, ymmärtää ja jakaa tunteen. Joku, joka ojentaa käden. Elämä kantaa ja me kuljemme rinnakkain.

Erityisen kiitoksen haluan osoittaa sinulle vanhempaintoimija. Sinä, joka olet oman koulusi tai päiväkotisi vanhempainyhdistyksessä, kuntakohtaisessa vanhempainyhdistyksessä tai Suomen Vanhempainliiton johtokunnassa kanssani.

Vanhempainyhdistystoiminta on paljon enemmän kuin kokouksia ja suunnittelua. Se on sitoutumista, yhteistyötä, vuorovaikutteisuutta ja välittämistä. Se on yhteistyöverkostoja, keskustelua kouluyhteisön hyvinvoinnista ja arjesta, se on buffetteja, discoja ja kouluyhteisön tapahtumia – sitä, että rakennetaan siltoja vanhempien, opettajien ja oppilaiden välille.

Kiitos, että annat aikaasi meidän kaikkien hyväksi. Kiitos, että olet valmis kuuntelemaan ja toimimaan ja näytät esimerkkiä siitä, mitä tarkoittaa yhteisöllisyys ja yhteistyö. Toivon, että tiedät, miten paljon arvostan sinua ja sitä, mitä teet.

Ihanaa keväistä juhlapäivää ja kesää! Pidetään huolta toisistamme.

Lämmöllä,

Marika Salomaa