Kulttuuriympäristöpäiviltä vinkkejä koulujen ja vanhempainyhdistysten tapahtumiin

30.3.2021

Hanna Hämäläinen ja Jonina Vaahtolammi

Kirjoittajat ovat Euroopan kulttuuriympäristöpäivien koordinaattorit ympäristöministeriössä ja Suomen Kotiseutuliitossa.

Kulttuuriympäristöpäivät eli European Heritage Days -ohjelma on laajin osallistavien tapahtumien kokonaisuus Euroopassa. Päivien suosittuja toimintamuotoja ovat eri toimijoiden järjestämät yleisötapahtumat ja tempaukset sekä Kulttuuriympäristön tekijät –kilpailu lapsille ja nuorille. Tapahtumilla nostetaan esille meidän kaikkien yhteinen, arvokas lähiympäristö ja juhlitaan omaa kulttuuriamme ja sen perintöä.

Aivan kaikki ovat lämpimästi tervetulleita ilmoittamaan omia kulttuuriympäristöön ja kulttuuriperintöön liittyviä tapahtumiaan päiville. Yleisötapahtumat ilmoitetaan päivien suomalaiseen tapahtumakalenteriin, josta ne siirtyvät myös päivien kansainväliselle sivustolle.

Korona-aikana olemme laatineet verkkosivuillemme vinkkilistan etä- ja omatoimitapahtumista.

Koulujen ja vanhempainyhdistysten sisäiset tapahtumat voivat hyödyntää kulttuuriympäristöpäivien tapahtumavinkkejä sekä maksuttomia materiaaleja, vaikkei yleisöä paikalle pyydettäisi. Korona-aikana olemme laatineet verkkosivuillemme vinkkilistan etä- ja omatoimitapahtumista, jotka voivat tuoda yhteisöllisyyttä myös aikaan, jolloin kasvokkain kohtaaminen isolla porukalla ei ole mahdollista.

Kulttuuriympäristön tekijät, Young European Heritage Makers -kilpailussa lapset ja nuoret tutkivat ja arvioivat ryhmissä omaa ympäristöään, sen kulttuuriperintöä sekä eurooppalaista ulottuvuutta. Kilpailu avataan tänä vuonna alkusyksystä ja osallistumisaikaa on näillä näkymin marraskuulle.

Tänä vuonna päiviä juhlitaan teemalla Rajaton ja avoin.

Kulttuuriympäristöpäiville sovitaan kansainvälisesti vuosittain teemat, joilla nostetaan valokeilaan kulttuuriperinnön eri teemoja. Vuositeemat voivat tuoda uusia näkökulmia tapahtumien ja toiminnan ideointiin myös kouluissa ja vanhempainyhdistyksissä. Tänä vuonna päiviä juhlitaan teemalla Rajaton ja avoin, ensi vuonna vuorossa on Kestävä perintö ja vuonna 2023 Elävä perintö.

Rajaton ja avoin -teemavuonna voitte esimerkiksi miettiä yhdessä, miksi kulttuuriperinnön saavutettavuus ja kulttuuriympäristön esteettömyys ovat tärkeitä ja kuinka niitä voisi kehittää. Voitte ylittää sukupolvien välisiä rajoja ja tehdä yhdessä seniorien kanssa. Voitte etsiä lähiympäristöstä avoimia maisemia ja maalata näkymistä vaikkapa virtuaalisen taidenäyttelyn. Tai entäpä, jos laskisitte kuinka monen maan rajat tulisi ylitettyä junamatkalla Suomesta Espanjaan? Vuositeemoja voitte tulkita juuri teille sopivalla tavalla – rajana on vain mielikuvitus.

Oma lähiympäristö ja kulttuuriperintö on arvokasta ja juhlimisen arvoista.

Kaikki ovat tervetulleita järjestämään yleisötapahtumia, viettämään omin päin tai pienemmällä porukalla kulttuuriympäristöpäiviä. Oma lähiympäristö ja kulttuuriperintö on arvokasta ja juhlimisen arvoista.

Tule kuulemaan lisää kulttuuriympäristöpäivien aamukahveille 7.4. tai 21.4. klo 9.00! Lisätietoja ja ilmoittautumislinkki löytyvät Kulttuuriymparistomme.fi verkkosivun uutisesta.